Els treballadors del handling d’Iberia i la mateixa companyia continuen sense arribar a un acord després de setmanes de negociacions. D’ençà que la companyia va perdre el concurs per operar en vuit dels aeroports més importants de l’estat espanyol, CCOO i UGT -els sindicats majoritaris dels treballadors d’Iberia- han fet un pols amb la direcció per intentar pal·liar les conseqüències que podria tenir perdre la potestat d’operar en certes infraestructures. Amb la vaga de la primera setmana de gener, els sindicats van guanyar força per plantar-se davant la companyia i reclamar seguretat pels treballadors, que ara mateix veuen la seva feina penjant d’un fil. Finalment, però Iberia no ha accedit a les demandes dels sindicats el que ha provocat que Aena hagi de prorrogar el termini perquè les operacions de handling dels aeroports comencin a treballar amb normalitat.
La setmana passada s’acabava el termini per decidir com es gestionaria el handling d’aquells aeroports que Iberia ja no controlava, però veient la tensa situació, l’operador aeroportuari va decidir donar cinc dies més a les negociacions. Una vegada finalitzat aquest termini s’iniciarà un procés de transició en el qual les companyies adjudicatàries del concurs hauran de gestionar empleats i equips per a poder començar a operar en els aeroports on tenen llicència. Ara, però, Aena s’ha tornat a reunir amb Iberia i, tot i que no ha transcendit la nova data límit, el pròxim dilluns 22 de gener ja hi ha convocada una nova reunió de negociació. En un primer moment, l’acord que es posava sobre la taula era la creació d’una nova empresa que recol·loqui els milers de treballadors en els vuit aeroports perduts i des d’on se subcontractin els seus serveis, sense perdre salaris, però acomiadant al voltant de 2.000 persones.
En concret, la companyia ha perdut la llicència per operar als aeroports de Barcelona, Palma, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Bilbao, Màlaga i Eivissa. Només ha aconseguit aguantar a Barajas. Es tracta d’un negoci molt sucós, que en conjunt mou uns 5.000 milions d’euros en un període de set anys. A més, d’aquestes infraestructures depenen milers de llocs de treball que gestiona Iberia i amb la pèrdua de les operacions, podrien desaparèixer. En aquest punt és on entren a jugar els sindicats, que són els que volien marcar unes pautes molt acotades per intentar donar una solució als treballadors. En un primer moment, Ibera es va mostrar reticent a les negociacions i, tot i que afirmaven que “els treballadors del handling són importants per nosaltres” no van donar solucions directes. Dies després, però, sembla que ni les vagues ni les propostes sindicals han aconseguit que l’empresa estigui d’acord amb un nou pacte.
Segons es va fer públic a principis de setmana, l’empresa ha proposat la creació d’una nova empresa, participada al 100% de IAG, que aglutini a tots els treballadors dels centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, així com un pla de viabilitat que contempla baixes incentivades i prejubilacions per a 1.727 treballadors. “En resum, un treballador actual d’Iberia tindria garantides aquestes condicions en la nova empresa, com si seguís a Iberia. L’empresa manté aquesta oferta sempre que entrin tots els aeroports”, apunta UGT, que ha demanat a Ibèria valorar la possibilitat d’iniciar amb una empresa amb només vuit aeroports i posteriorment incloure aquells aeroports en els quals els treballadors en conjunt l’acceptessin.

La “inviabilitat” d’internalitzar el servei
Una de les primeres idees que els sindicats van posar sobre la taula va ser la internalització del servei. Iberia no només gestiona el seu handling, sinó que té el poder d’operar en totes les aerolínies dels aeroports. Amb la pèrdua de vuit d’ells, la potestat la tenen altres empreses. És per això, que CCOO i UGT van demanar que l’empresa posés en marxa un servei d’autohandling, el que voldria dir que Iberia hauria de rebutjar els serveis de les companyies que van guanyar el concurs i operar ells sols. La companyia va declinar en diverses ocasions acollir-se a aquest model operatiu al·legant que suposaria una pèrdua de competitivitat per a ells en favor de la competència en mantenir als treballadors més antics i subrogar als que tenen menys antiguitat, per la qual cosa ho consideren “inviable”.
Si bé és cert que la competitivitat podria quedar afectada, el que més preocupava als sindicats era el manteniment dels llocs de treball, així com les condicions dels treballadors, que es podien veure afectades en el cas de canviar de companyia. És per això, doncs, que la creació de la filial sembla ser l’única opció vàlida per tenir les dues parts prou contentes. Tot i això, CCOO i UGT no han pogut treure de sobre la taula els possibles acomiadaments. Finalment, Iberia ha decidit que per crear aquesta nova empresa haurà de prescindir de 1.727 treballadors, els quals s’adheriran a un contracte de prejubilació o seran baixes voluntàries fins al 2026.
Una vaga per guanyar la partida
El descontentament dels sindicats amb la companyia va arribar al seu punt més àlgid la primera setmana de gener, coincidint amb el cap de setmana de la nit de Reis. Després de dos intents de vaga que van acabar sent anulats, CCOO i UGT van deixar a Iberia sense part dels treballadors del handling els dies 5,6,7 i 8 de gener, cosa que va provocar alteracions a uns 444 vols. En concret, els usuaris van veure com els seus vols eren cancel·lats, arribaven amb retard o, fins i tot, no hi havia com gestionar l’equipatge. Una situació caòtica que podria haver servit d’incentiu perquè aerolínia i sindicats hagin volgut posar fi a les negociacions amb un acord, però que no ha estat suficient. Amb tot, doncs, Iberia es quedarà sense operar en vuit aeroports de l’estat espanyol, i els treballadors del handling continuaran la lluita per mantenir els seus llocs de treball a través dels sindicats.