La pressió sobre Iberia i els sindicats és màxima. Aquest dimecres acaba el termini per comunicar el handling que usaran les aerolínies Aena. La negociació seguirà aquest dimecres una solució per al handling després que en la reunió d’aquest dimarts es produïssin alguns avanços, però sense que s’hagi aconseguit encara un acord definitiu.
Segons asseguren des d’UGT, en la reunió d’ahir Ibèria va garantir el manteniment de les condicions de les persones que passina tenir contracte amb la filial que van proposar el dilluns en aspectes com a progressió, antiguitat, vacances i bitllets, tal com està recollit actualment en el conveni. Les mateixes fonts han indicat que queden per concretar aspectes relatius a la retribució flexible i al fons solidari. “En resum, un treballador actual d’Ibèria tindria garantides aquestes condicions en la nova empresa, com si seguís a Ibèria. L’empresa manté aquesta oferta sempre que entrin tots els aeroports”, apunta UGT, que ha demanat a Ibèria valorar la possibilitat d’iniciar amb una empresa amb només 8 aeroports i posteriorment incloure a aquells aeroports en els quals els treballadors en el seu conjunt l’acceptessin.
Desfeta al concurs pel handling
Tot aquest conflicte va començar el passat 26 de setembre quan es va publicar la resolució del concurs de serveis de handling d’Aena, que tradicionalment havia guanyat Iberia, però que en aquesta ocasió va perdre en fins a vuit aeroports. Ara la pressió és màxima sobre les dues parts perquè el termini de les aerolínies per presentar els acords de contractació d’aquests serveis acabava, inicialment, divendres passat 12 de gener.
Ara bé, finalment Aena va donar cinc dues més de marge -que acaben aquest dimecres- per facilitar l’acord entre les dues parts. Una vegada finalitzat aquest termini s’iniciarà un procés de transició en el qual les companyies adjudicatàries del concurs hauran de gestionar empleats i equips per a poder començar a operar en els aeroports on tenen llicència.
Es tracta d’una data important en el marc de les negociacions entre Iberia, UGT i CCOO, els qui reclamen a la companyia que s’aculli a l’autohandling en els vuit aeroports en els quals va perdre la llicència amb la intenció de mantenir dins de la seva plantilla al nombre més gran d’empleats possible. No obstant això, la companyia ha declinat en diverses ocasions acollir-se a aquest model operatiu al·legant que suposaria una pèrdua de competitivitat per a ells en favor de la competència en mantenir als treballadors més antics i subrogar als que tenen menys antiguitat, per la qual cosa ho consideren “inviable”.
La solució sembla que serà la creació d’una tercera empresa
De moment, i a falta de la reunió d’aquest dimecres, l’opció més viable per arribar a un acord passa per la creació d’una nova societat, participada al 100% per IAG, que absorbiria a tots els treballadors d’Ibèria Airport Services, exceptuant aquells que estan dins de la subrogació obligatòria, és a dir, que presten serveis a tercers i passaran a les noves empreses operadores, encara que aquests són “una minoria”.
Dins d’aquesta nova empresa es posaria en marxa un pla de viabilitat que contempla lun ERO per a 1.727 treballadors, repartits entre baixes incentivades per a treballadors de menys de 56 anys i prejubilacions per als majors, una “petició reiterada dels sindicats”. No obstant això, la companyia ha remarcat que aquestes sortides no suposarien una reducció de la plantilla, ja que aquests llocs serien reposats amb nou personal.
En l’actualitat treballen en els serveis de handling d’Ibèria uns 8.000 empleats, dels quals 4.000 estaran afectats per les subrogacions si no s’arriba a acord.