Iberia i els sindicats CCOO, UGT i USO reprenen aquest dimecres les converses per intentar buscar una solució per als 4.000 treballadors del servei de handling —també conegut com a servei d’assistència a terra, que s’encarrega de la gestió dels equipatges— abans que entrin en vigor les noves concessions. L’aerolínia ha perdut la concessió a la majoria de grans aeroports espanyols i els sindicats temen que amb la subrogació dels contractes els treballadors perdin drets.
La pressió per ambdues parts és màxima, ja que està previst que les aerolínies escullin les noves empreses de handling que han guanyat les licitacions aquest mateix divendres. A l’Aeroport de Barcelona, per exemple, hi treballaran Aviapartner, Menzies i Groundforce, mentre que Iberia i Swissport han quedat fora. Algunes companyies, com Ryanair, opten per operar el servei d’assistència a terra de manera interna.

Els sindicats reclamen a Iberia que internalitzi el servei
Precisament, una de les propostes dels sindicats és que Iberia internalitzi el servei, però l’aerolínia assegura que és inviable perquè suposaria una pèrdua de competitivitat per a la companyia. En concret, Iberia ha perdut la llicència per operar als aeroports de Barcelona, Palma, Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Bilbao, Màlaga i Eivissa. Només ha aconseguit aguantar a Barajas. Es tracta d’un negoci molt sucós, que en conjunt mou uns 5.000 milions d’euros en un període de set anys.
Els sindicats no descarten tornar a convocar mobilitzacions, i fins i tot “vagues més agressives” si no arriben a un acord amb Iberia. Per la seva banda, el director Comercial de l’aerolínia, Juan Cierco, va explicar després de la reunió del dilluns que la companyia està disposada a dialogar amb els sindicats “sempre que no es posi en risc el negoci del handling” i dels mateixos treballadors. Cierco va insistir que els empleats tenen garantits els seus drets per conveni.