Les negociacions per la reducció de la jornada laboral començaran aquesta setmana. En concret, el 25 de gener es donarà el tret de sortida a la cursa per aconseguir reduir fins a les 37,5 hores les hores que un treballador fa a la setmana. La taula de diàleg, tal com ja va anunciar la ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, començarà a treballar per aconseguir aquest objectiu de cara el 2025 i sense que impliqui cap mena de retallada salarial als empleats de l’estat espanyol. Aquesta decisió ha creat una gran diversitat d’opinions. Per una banda, els sindicats han aplaudit la mesura, mentre que algunes patronals -com ara la CEOE- s’han mostrat reticents al canvi. Ara, doncs, Díaz i el seu equip d’experts es posen en marxa per establir les normes que portaran a un acord que tal com ella assegura “fa 40 anys que està congelat”.
La vicepresidenta ha subratllat en unes declaracions recollides per Europa Press, que l’estat espanyol “ha de reduir la jornada laboral” i ha recordat aquesta és una de les mesures compromeses en l’acord de Govern entre el PSOE i Sumar. En concret, aquest acord contempla reduir la jornada laboral des de les 40 hores setmanals actuals a les 37,5 hores pel 2025 sense minvament salarial. Entremig, la idea és que en aquest 2024 la jornada es retalli fins a les 38,5 hores. “Reduirem la jornada laboral que porta congelada 40 anys, però sense reducció salarial, perquè això és el que farà que continuem apujant els salaris al nostre país”, va dir fa uns dies la ministra. Per tal de fer més efectiva aquesta mesura, fonts del ministeri de Treball han assegurat que hi haurà molts més controls del registre de la jornada, que ja és obligatori per les empreses des d’abans de la pandèmia.

Una decisió amb opinions molt diverses
L’anunci de la convocatòria d’aquesta taula ha estat ben rebut pels sindicats i amb un cert recel per les organitzacions empresarials. El president de la CEOE, Antonio Garamendi, s’ha mostrat “disposat a parlar” sobre el tema, però “no perquè vingui una senyora a imposar-nos el seu criteri perquè és la seva fita i mesura estrella”. De fet, el mateix president de la CEOE ha considerat que la reducció de la jornada laboral és “una altra pujada implícita del salari mínim interprofessional” i creu que “bloquejarà la negociació col·lectiva” i “generar una incertesa tan important” que la patronal ja està avisant als seus associats que “vagin amb compte amb el que es pacta”.
Una opinió que se separa molt dels sindicats, que s’han mostrat extremadament favorables a aquest canvi. El secretari general de CCOO, Unai Sordo, ha celebrat l’obertura de la taula de negociació per a reduir la jornada laboral per llei, una qüestió “necessària” que, al seu judici, ha d’abordar-se “com més aviat millor”. “És el moment d’abordar tant la reducció de la jornada de treball com una millor garantia en la distribució del temps de treball, que em sembla que és un debat tan important com l’anterior”, va opinar Sordo fa uns dies. Per part seva, el secretari general d’UGT, Pepe Álvarez, veu positiu que el Govern es plantegi reduir la jornada laboral a 37,5 hores setmanals, però no oculta el seu desig d'”aquesta legislatura sigui la de les 35 hores setmanals”. De fet, l’última vegada que a Espanya es va produir una reducció de la jornada màxima de treball va ser en 1984 i retallar les hores de treball era una reclamació i una exigència de les organitzacions sindicals.