Les negociacions per pactar el nou salari mínim interprofessional continuen estancades entre el govern espanyol i els agents socials. Les demandes dispars de sindicats i patronal estan dificultant que el Ministeri de Treball arribi a l’acord tripartit que fa anys que no es produeix. La reunió d’aquest dilluns ha tornat a acabar sense acord i els protagonistes s’han citat de nou a finals de setmana per mirar de desencallar l’acord. Ara bé, la principal diferència d’aquest dilluns és que la CEOE s’ha compromès a estudiar la proposta de Treball després que l’executiu hagi amenaçat a la patronal d’augmentar el salari mínim per sobre del 4% si es despengen de l’acord.
Aquesta amenaça ha arribat minuts abans de l’inici de la reunió quan el secretari d’Estat de Treball, Joaquín Pérez Rey, ha alertat a la CEOE que si no signa una pujada de l’SMI del 4%, acordaran amb els sindicats una pujada “més ambiciosa”. “Si no aconseguíssim un acord entorn de la xifra del 4%, si la patronal espanyola no s’alineés a subscriure un acord, naturalment el govern espanyol es desvincula d’aquesta xifra, buscarà un acord bipartit, com ja ha fet en altres ocasions, i intentarà acordar amb els sindicats una pujada de l’SMI que, òbviament, no podrà estar ja en el 4%, estem disposats, per tant, a fer una pujada més ambiciosa”, ha advertit Pérez Rey.
Durant la seva compareixença davant dels mitjans, Pérez Rey ha assegurat que l’executiu espanyol “explorarà totes les vies” per a aconseguir un acord tripartit, encara que si no pogués ser ja ha anunciat que “farà una nova proposta” només als sindicats. “La patronal ha d’entendre que si no entra en un acord, paga les conseqüències de no fer-lo”, ha sentenciat. No obstant això, Pérez Rey ha assegurat que de moment “no es contempla aquest escenari” i que consideren que aquesta pujada del 4% és “suficient” per a aconseguir l’acord que volen.
Així mateix, el número dos de Yolanda Díaz ha assegurat que la pujada del 4% de l’SMI garanteix que els treballadors que cobren l’SMI a Espanya no perdin poder adquisitiu i garanteix també el compliment dels compromisos internacionals d’Espanya, que passen perquè l’SMI se situï en el 60% del salari mitjà.
Els sindicats reclamen “coherència”
Un cop acabada la reunió, els representants de Comissions Obreres (CCOO) i la Unió General de Treballadors (UGT) han demanat al govern espanyol “coherència” en la seva proposta per augmentar l’SMI després d’una reunió que s’ha tancat “sense gaire èxit”. Així ho han assegurat la secretària confederal d’Acció Sindical de CCOO, Mari Cruz Vicente, i el vicesecretari general de política social d’UGT, Fernando Luján.
A la sortida, Vicente ha comentat que les tres parts han acordat una nova reunió “aquest dijous o divendres” per donar una solució a la pujada de l’SMI de 2024, després que el ministeri hagi tornat a posar sobre la taula la proposta d’increment del 4%. Ara bé, la novetat ha estat el canvi de postura de la CEOE, que ha assegurat que estudiarà la proposta que hi ha sobre de la taula i divendres emetran el seu veredicte al respecte. Si finalment accepten la proposta l’augment serà del 4%, si no veuríem una posició molt més semblant a la dels sindicats, que reclamen augmentar el salari mínim fins al 5%.
La legislatura de la reducció de la jornada
Per altra banda, la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, -que no estava present a la reunió- ha assegurat a través de X (l’antic Twitter) que aquesta legislatura que acaba de començar serà la dels “salaris i la reducció de la jornada laboral”. A és, la vicepresidenta segona ha insistit en el fet que aquest nou augment de l’SMI que s’està negociant és “la millor eina contra a desigualtat”. Alhora, ha recordat que des del govern espanyol han augmentat el salari mínim “un 50%” en els últims anys, però que això no els farà aturar, ja que encara cal “reduir el diferencial de 25 puntós respecte als salaris europeus”.