Durant l’inici de la dècada dels 2020, el mercat del cotxe elèctric ha estat una cursa amb un sol corredor. No només líder al seu sector, el principal producte de la línia de vehicles Tesla, l’empresa que encara fonamenta la fortuna del segon home més ric del món, Elon Musk, és “inabastable” per a la competència. Així ho descriu la consultora especialitzada Jato Dynamics, que en el seu informe de penetració dels vehicles de propulsió alternativa durant el 2023 constata que el Model Y va ser el més venut no només entre els electrificats; sinó de tots els vehicles del món. El 2024, val a dir, va per un camí similar; si bé la competència sembla haver despertat: segons el darrer estudi elaborat pel portal CleanTechnica, l’Y va romandre al capdavant durant el mes de gener, amb prop de 75.000 unitats venudes a tot el planeta.

Les 74.230 vendes del gran baluard de Musk el situen en un còmode 7% de quota de mercat, xifres difícilment comparables a qualsevol altre operador en els darrers anys. El 2024, però, serà un any de canvis. En concret, en l’àmbit del vehicle alternatiu, el terrabastall arriba onejant la bandera xinesa. El segon classificat, relativament a prop de l’Y si es considera la mida d’ambdues empreses a occident, és el BYD Song, el SUV alternatiu de la principal escuderia elèctrica del gegant asiàtic, que va acumular més de 52.000 vendes durant el primer mes de l’any. La firma dirigida per Wang Chuanfu, de fet, ja va superar Tesla en entregues globals durant el quart trimestre del 2023; si bé cap dels seus productes va arrabassar el títol als d’Austin, TX. Malgrat la seva profunda arrel xinesa, especialment a Shenzhen, BYD és especialment coneguda als Estats Units per la participació que hi ostenta el magnat de les finances Warren Buffett a través del seu vehicle inversor Berkshire Hathaway.

Un concessionari Tesla, encara la marca de vehicles elèctrics més venuda del món / EP
Un concessionari Tesla, encara la marca de vehicles elèctrics més venuda del món / EP

Segons les xifres de CleanTechnica, BYD té molt a celebrar. Malgrat que el pòdium el completa un altre vehicle de Tesla, el clàssic Model 3, amb més de 35.000 vehicles adquirits, la firma de Shenzhen ocupa cinc de les primeres vuit posicions: els compactes Seagull i Dolphin superen les 20.000 vendes; mentre que l’utilitari Qin Plus s’apropa a les 30.000. Un altre SUV, el Yuan Plus, tanca la participació de la multinacional al top-10, amb diferència la més nombrosa de totes les empreses destacades. Val a dir que la Xina supera amb molt el conjunt de la competència: nou dels 10 elèctrics o electrificats més venuts durant el gener al món van ser xinesos, amb la presència de marques com Aito –la línia d’elèctrics de Huawei–, Changan o Wuling. Cap nord-americà fora dels dos Tesla té presència; mentre que per trobar el primer europeu cal baixar fins a la setzena posició de la taula.

Europa, un pas enrere

L’abans poderós automòbil europeu, doncs, no sembla haver-se fet encara al mercat del vehicle elèctric. Esclafat per la Xina i a anys llum dels Estats Units, el mercat comunitari no aconsegueix vendre 10.000 unitats de cap dels seus models electrificats. El líder en conjunt és el Volkswagen ID.4, el SUV elèctric de l’alemanya; seguit per l’ID.3, el compacte de la mateixa família. Malgrat l’abundant producció, cap altra empresa de la Unió es cola entre els protagonistes del gener de la consultora. Malgrat les apostes d’alguns dels clàssics, com ara Citroën, amb el model e-C4; o Seat, que es deixa anar en favor de la seva línia d’alternatius Cupra, la Xina no té cap rival que no dugui Musk al cognom; i la penetració a França, Alemanya o l’Estat espanyol d’aquestes alternatives –mercats abans operats gairebé exclusivament per firmes locals– no deixa en bon lloc els productors de la regió.

Més notícies
Notícia: Els petits inversors tornen a guanyar força al mercat borsari
Comparteix
En total els inversors particulars van vendre accions per valor de 25.200 milions durant tot el 2023
Notícia: El comerç emblemàtic es resisteix a morir: “Són un bé col·lectiu”
Comparteix
La "incapacitat" administrativa i les pressions immobiliàries fan perillar uns establiments històrics que poden encara gaudir de "bona salut”
Notícia: El “xip més poderós del món” s’apropa al mercat de la IA
Comparteix
El gegant tecnològic NVidia, una de les escasses empreses amb un valor borsari superior al bilió de dòlars, llança una arquitectura que promet "una nova era de computació"
Notícia: L’augment de preu dels vins fa perillar la solvència del sector a Catalunya
Comparteix
La situació provoca complicacions dins dels dos extrems de la cadena de valor: els agricultors i els consumidors

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa