En els últims anys, sobretot a causa de l’arriba de la covid-19, s’ha multiplicat la importància del sector de les cures en la vida de totes les persones, especialment al domicili. Arran de tot això s’han multiplicat les empreses del sector que ofereixen noves formes d’atendre aquestes necessitats més enllà de les tradicionals residències per a la gent gran. La particularitat d’aquesta nova onada d’empreses, que s’emmarquen dins del tercer sector, és que la immensa majoria ha apostat per incorporar de manera notòria la tecnologia dins del seu servei convertint-les, pràcticament, en empreses socials i tecnològiques alhora.
En aquesta línia en CEO de Lura Care, Sergi Comas, assegura a Món Economia que ell no s’acaba de considerar del tot una empresa tech, però reconeix que el servei que ofereixen a domicili no seria possible sense la incorporació de la tecnologia al servei. Alhora, Oriol Fuertes, CEO de Qida, comenta que sense incorporar la tecnologia aquest tipus d’empreses és molt difícil que siguin escalables i, a més, no podrien fer diagnòstics tan profunds, ja que els permet connectar tots els actors que formen part del procés de cura. Fuertes també reivindica la voluntat de Qida de ser una empresa amb impacte social, però que alhora pugui generar beneficis com qualsevol altra empresa. En definitiva, tots dos empresaris asseguren que com millor tecnologia té una empresa del sector un millor servei pot acabar oferint als potencials clients. En matèria d’innovació dins del sector, Jordi Picas, director d’Innovació de Suara, explica que des de la cooperativa estan buscant com dissenyar la cura de les persones a les llars del futur amb l’ajuda de la tecnologia, que en millorarà encara més el servei.
Tot i aquest abocament a la incorporació de la tecnologia al negoci, la directora de transformació digital de Suara, Àngels Cobo, assegura que el sector en general va francament endarrerit en aquest aspecte, ja que suposa uns grans costos d’inversió per a les empreses, que acostumen a ser molt petites en general i tenen recursos limitats. Alhora, apunta que en molts casos costa identificar on aplicar aquestes noves solucions tecnològiques, perquè tot just s’està començant a fer aquest camí d’incorporació. Tot i aquesta part més negativa, Cobo assegura que un cop feta la transició el servei serà molt millor i més eficient en general.
El repte d’un sector amb pocs beneficis
Pel que fa als reptes que encara el sector en els pròxims anys, un dels més clars és tot allò que gira al voltant del finançament. Tradicionalment, el sector de les cures no ha generat grans beneficis i s’ha caracteritzat per feines més aviat precàries i poc remunerades, perquè no genera amb grans marges de beneficis. A conseqüència d’aquests baixos marges tampoc ha rebut un gran finançament. Tot i això, en aquesta nova onada de remodelació del sector els empresaris es mostren reticents a aquest estereotip que ha acompanyat el sector les últimes dècades.
En el cas de Qida, Fuertes assegura que no té cap fals autònom treballant i que ja té més de 400 cuidadors en plantilla i treballa amb més de 3.000 famílies que n’han contractat un. En el cas de Lura Care, Comas assegura que també té dentistes en plantilla i que no treballa amb externs.
Pel que fa al finançament, des de Suara tant Picas com Cobo lamenten que tradicionalment els ha costat molt trobar inversors o accedir a subvencions públiques, un fet que no els ha permès avançar tant com haguessin volgut en el passat. En aquesta línia Fuertes assegura que finançament sí que n’hi ha, però que està concentrat en un molt poques empreses, ja que han de convèncer als potencials inversors que vols i pots canviar radicalment el sector.
Incorporar la robòtica, el del futur de les cures?
De cara al futur tots coincideixen que el sector serà molt diferent del que hem conegut fins ara. Per una banda, Picas i Fuertes apunten a la incorporació de la robòtica dins de les cures per executar tasques menors i repetitives com per exemple fer el llit. De fet, Picas explica que des de Suara incorporaran tres petits robots a residències per provar com funciona la tecnologia i ajudar als treballadors dels centres. Alhora, tots dos comenten que la tecnologia també ajudarà a optimitzar els recursos del sector i a gestionar molt millor les dades de les quals disposen.
Cobo, per exemple, apunta que la tecnologia molts cops és difícil d’implantar, però creu que a part de la robòtica, la sensòrica entre altres noves tecnologies innovadores podrien funcionar molt bé pel sector. Tot i això, també recorda que el sector anirà incorporant aquestes tecnologies a mesura que la societat les vagi demandant i pugui accedir a elles.