La transició verda de les empreses, especialment al món de la indústria, està plena d’enigmes. En un món que ha passat de premiar només el benefici a exigir molt més dels seus negocis, la voluntat no ho és tot: trobar els recursos, les estratègies, fins i tot les geografies per esdevenir sostenible és un repte per a la majoria d’empresaris. Una de les batalles més clares és la de la valorització dels residus: reutilitzar, o fins i tot generar una cadena de valor a partir de la resta de l’activitat empresarial és un must, però també un camí tortuós. La catalana Símbiosy ha esdevingut la llanterna principal per portar els clients al seu destí per la via ràpida i segura. “Som una consultoria estratègica especialitzada en el concepte de simbiosi industrial”, descriu la seva CEO, Verónica Kuchinow, en conversa amb Món Economia. L’empresa, amb una dècada d’activitat i “molt de creixement” en endavant, opera des del DFactory, l’edifici dedicat a la indústria 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, a on ha aconseguit posicionar-se entre “les indústries punteres” del país.
En paraules de Kuchinow, la missió de Símbiosy es resumeix a “identificar oportunitats de negoci amb els recursos sobrants de les empreses, aquells que no es valoritzen bé”. És a dir, reaprofitar tot allò que genera el negoci core, i que sovint quedava fora de qualsevol oportunitat al mercat, com una oportunitat econòmica més. També a l’altra banda: assessoren empreses que, per la seva línia de negoci, necessiten recursos sobrants per activar-se -per exemple, firmes que busquen instal·lar una planta de biogàs, per a la qual necessiten recursos orgànics-. “A on poso la meva planta? Quants subministradors tindré? Fem un mapa del territori per veure les oportunitats d’inversió per als projectes que ens arriben”, exposa la consellera delegada.
La clau de l’èxit de Símbiosy es troba en la seva plataforma digital; una eina que permet a les empreses entendre com es pot donar valor als seus recursos sobrants, en quin material es poden reconvertir i amb quines exigències tècniques. “Amb coneixement propi, i amb eines d’IA i altres tecnologies, estimem dades d’empreses sense necessitats d’informació inaccessible”, revela la directiva. És a dir, només coneixent el sector, la facturació i l’activitat d’una companyia, poden calcular les recursos sobrants que tenen i de quin tipus són per, d’aquesta manera, identificar-los com a proveïdors d’un tercer o oferir-hi un camí per a la seva revaloració.
Segons Kuchinow, es tracta d’un projecte amb “molt de creixement”; perquè la indústria és cada cop més conscient de la necessitat de reaprofitar tot allò que té. Ara fa una dècada, abans del naixement de Símbiosy, la cerca d’aquesta mena de redireccions de recursos era “més que inútil”. “Tothom feia enquestes, les típiques, per polígons; i tots estaven igual de perduts”, bromeja l’empresària. En aquest sentit, Símbiosy ofereix una “feina de fons” que substitueix l’antiga aproximació rudimentària. Tot i això, reconeix que es tracta d’un procés, i un ben llarg, per construir tota l’estructura necessària per portar a terme el negoci. “Ara per ara ho fem a escala individual, per projectes. No hi ha una estructura creada. Fa 8 anys que hi treballem i encara està en fase beta”, assegura.

L’ADN innovador
Amb tot, l’ecosistema abraça molt més les seves solucions. Kuchinow recorda que “quan vam començar, havíem d’arrossegar tothom; però ara venen a nosaltres”. El perfil de client, gràcies a aquesta ampliació del camp d’influència, és divers. Per una banda, hi ha empreses emergents, que “ja tenen l’ADN innovador del seu naixement”. “Són empreses noves, però ja s’han creat amb aquest objectiu”, explica. Es tracta de firmes de bioeconomia, especialitzades, precisament, en la revaloració de recursos sobrants, “que busquen fonts de residus orgànics” per a plantes diverses. Per l’altra es poden trobar “empreses mitjanes i grans de caràcter industrial”, que cerquen “reptes d’innovació amb impacte social”. La directiva parla d’empreses energètiques que aposten pel biogás; però també de manufactureres que volen connectar-se amb “projectes d’innovació amb recursos sobrants”. A l’horitzó, un target cada cop més gran. “Estem encara en els inicis de la transició. A poc a poc, esperem que cada cop més empreses s’hi sumin, que hi apostin”, projecta la CEO.
El DFactory “concentra coneixement”
En aquest sentit, l’aportació del DFactory al creixement de Símbiosy és clau. En primer lloc, pel caràcter 4.0 de la seva solució, centrada en la plataforma Siner Platform. I, en segon, per contribuir a la transició del mateix edifici i les empreses que hi operen. “A la llarga, es podria vincular els projectes de revaloració de residus amb el mateix entorn”, defensa Kuchinow. Cal recordar que la col·laboració entre la companyia i el Consorci és anterior al seu aterratge a l’ecosistema, “amb projectes pioners en sostenibilitat industrial a Catalunya”. A l’entorn immediat, troba “pols d’informació i coneixement per a les empreses de Catalunya” arran de la munió d’especialitzacions que es concentren al nucli de la Zona Franca. “És l’ecosistema empresarial dins el gran polígon industrial de Barcelona”, celebra la directiva; una iniciativa que posiciona la capital del país “com a líder mundial en la simbiosi industrial”.
