El SIL 2024, la fira de referència internacional de Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain, ha presentat aquest dijous, les dades i els punts més destacats de la present edició. L’esdeveniment se celebrarà del 5 al 7 de juny amb 650 empreses participants, un 35% d’elles internacionals, amb 176 novetats mundials en exclusiva i 150 esdeveniments d’empreses expositores. Per primera vegada a la història, les start-ups també prendran més importància i 120 presentaran els seus projectes en la fira, una xifra més alta de la història de l’esdeveniment. Amb la participació de vuit territoris de l’estat espanyol i representants de 93 països d’arreu del món, el SIL es consolida com l’única fira internacional dedicada a la logística. Paral·lelament, els tres dies també es crearà activitat al voltant d’aquest esdeveniment. Tal com ho ha explicat el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro: “El SIL tindrà un impacte econòmic a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana de més de 50 milions d’euros durant els tres dies de la seva celebració”.
La inauguració oficial de la fira tindrà lloc el pròxim dimecres 5 de juny a les 10 hores al SIL Auditorium, ubicat al pavelló 8 del recinte Montjuic-Plaça Espanya de Fira de Barcelona. L’acte estarà presidit pel ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, acompanyat per l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Albert Castellanos. El congrés intentarà aglutinar tots els sectors que conformen l’àmbit de la logística i el transport. De fet, la representació d’empreses serà molt variada, en concret, el 28% de les companyies corresponen al sector del transport, un 21% estan especialitzades en les tecnologies de la informació (TIC), el 20% treballa en intralogística, el 16% es dedica a infraestructures, el 8% a immologística i el 7% restant a la creació de talent. Precisament, aquesta varietat és el que ha fet que a una setmana vista, ja hi hagi unes 14.000 sol·licituds de participació: “El 90% dels participants tenen poder de decisió, és a dir, no només presentaran projectes sinó que poden comprar-ne”, explica la directora general del DFactory, Blanca Sorigué.
Una de les novetats i d’aquestes exclusives que l’equip organitzador ha promès és la demostració de com funcionen algunes noves tecnologies des de dins. La Digital Supply Chain Exhibition serà una àrea d’exhibició del que és una cadena de subministrament digital, que es podrà visitar i conèixer els seus detalls i reptes tecnològics. Comptarà amb la participació d’una quinzena de les empreses del DFactory Barcelona i altres de les start-ups incubades a la Logistics 4.0 Incubator. “Enguany la innovació i digitalització estaran més presents que mai en el SIL, per la qual cosa els professionals de tots els esglaons de la logística que ens visiten podran veure en viu i en directe una cadena de subministrament digitalitzada amb tots els avantatges que aporta”, ha remarcat Sorigué.

Fita històrica en nombre de start-ups participants
Aquesta edició també comptarà amb la presència de 120 start-ups, la participació més gran d’empreses emergents de la història del SIL Barcelona. “És una demostració evident que moltes empreses estan apostant en el sector logístic”, ha dit la directora general del DFactory. En concret, 30 empreses emergents seran procedents de la Logistics 4.0 Incubator impulsada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona i les altres són empreses punteres d’arreu del món. Per fer més fàcil l’intercanvi de coneixement, les start-ups tindran diversos espais destinats les seves activitats de networking i negocis, com l’Startup Meeting Area, la seva sessió de pitches al SIL International Knowledge o l’estand de la Logistics 4.0 Incubator.
Un congrés interactiu, presencial i innovador
El SIL busca ser un congrés interactiu, on no només els participants presentaran els seus projectes sinó que els assistents tindran l’espai i les activitats per compartir coneixement. És per això que hi haurà diferents activitats simultànies per connectar coneixement i talent. El SIL International Knowledge -la part del congrés dedicada a les xerrades i conferències- comptarà amb més de 320 speakers de primer nivell i “oferirà una plataforma inavaluable per a l’intercanvi de coneixements en l’àmbit de la logística i el transport”, ha explicat el mateix consorci. “Tindrem alts directius d’empreses de renom com Unilever, Nestlé, Mercadona, Mahou San Miguel, Procter & Gamble, Condis, Mango, Amazon Web Services, Cepsa Química, Covestro, SEAT, Henkel Ibérica, entre d’altres”, ha dit Navarro.
Aquesta edició també comptarà amb el Job Market Place, un espai de reclutament i captació de talent organitzat en col·laboració amb Barcelona Activa, que té per objectiu posar en contacte empreses i professionals. “Serà un speed dating en directe dins de l’esdeveniment”, ha descrit la directora general del D Factory. A més, també hi haurà una plataforma en línia -sota el nom de SIL Platform-, que connectarà els participants per programar reunions, fomentar l’intercanvi de coneixements entre els sectors de la Supply Chain i contribuir a la generació de nous negocis.