El sistema de recerca català és pioner a Europa. Ara bé, si falta alguna cosa per acabar de realment competitiu és augmentar de forma significativa els projectes de recerca que es desenvolupen i fer-los arribar al mercat, el que es coneix com la transferència tecnològica. Un espai que s’ha demostrat ideal per incentivar aquest pas és el MWC, segons expliquen els mateixos centres de recerca catalans com el Barcelona Supercomputing Center (BSC), el Centre de Visió per Computador (CVC) o Eurecat. A tot això s’uneix la presència d’altres actors de l’ecosistema que són capaces de fer de nexe entre els inversors o potencials clients, com per exemple la fundació Mobile World Capital. En resum, el MWC s’ha convertit en un aparador perfecte per exposar tota la tecnologia que els centres catalans són capaços de desenvolupar.
Un dels centres que ha començat aquest any a apostar amb fermesa per la seva presència al MWC és el BSC, que per primera vegada ha tingut un estand al 4YFN. En aquest sentit, la Technology Transfer Manager del centre, Anna Escoda, explica que s’han decidit a fer aquest pas perquè ja tenen una massa crítica d’spin-off prou gran. Tot plegat amb la idea de trobar els primers clients o “early-adopters” que ajudin a continuar impulsant i acabant de perfilar les tecnologies de les empreses, ja que aquestes, en els primers estadis, encara necessites i requereixen molt capital, recorda Escoda. Per altra banda, l’experta també explica a aquest diari que el MWC és una excel·lent plataforma per a les seves investigacions, ja que gran part dels inversors i congressistes precisen, o precisaran, de la supercomputació per continuar creixent i això és el que ofereix el BSC. És per això que enguany el centre de recerca també ha portat fins al congrés més de 20 tecnologies pròpies per veure si hi ha algunes empreses interessades i que la tecnologia pugui acabar al mercat.

No tots els centres de recerca segueixen la mateixa estratègia. Per exemple, Eurecat opta per mostrar part de la tecnologia que han desenvolupat conjuntament empreses del territori i alguna spin-off que han creat. En aquesta línia la Start-up Development Manager del centre, Gemma Batlle, explica que des de Eurecat opten per mostrar diversos casos de transferència, com per exemple, la col·laboració amb Time is Brain, amb qui han creat una diadema que ajuda a vehicular la tecnologia de l’empresa. Tot plegat, exposa Batlle, serveix per mostrar la capacitat que hi ha per la creació de tecnologia puntera al país i es vegi la capacitat del centre per ajudar a les empreses al fet que les seves solucions puguin arribar al mercat. Fruit d’aquesta estratègia, Eurecat ha pogut presentar dues de les seves spin-off –Dipneo i Ephion Health- al 4YFN i també ha tingut presència a través de les empreses amb les quals ha col·laborat a l’esdeveniment com Ocean Ecoestructures, Vottun o Bigle legal. A més, també ha presentat un robot assistencial que ajuda les persones en diverses tasques quotidianes i és capaç de mantenir una conversa.
També es pot exportar talent
Per altra banda, el director del CVC, Josep Lladós, també coincideix en el fet que el MWC és un bon lloc per augmentar les possibilitats de transferir tecnologia, ja sigui a grans corporacions -encara que sigui difícil- o amb empreses catalanes que també volen la tecnologia que han desenvolupat. Tot i això, Lladós explica a Món Economia que des del CVC més que tecnologia el que acostumen a transferir talent i no tant els productes que puguin arribar al mercat. En aquesta línia assegura que des del centre ofereixen les “capacitats de les persones” i així acabar exportant el talent a les empreses i que, un cop allà la tecnologia pugui acabar arribant al mercat.

Unir projectes i inversors
Dins dels actors presents al MWC, també hi ha figures que no són necessàriament centres de recerca, però que també impulsen la transferència tecnològica, com la Mobile World Capital Barcelona. En aquest sentit, el Bussiness Development and Ecosystem Manager de la fundació, David Domingo, explica que busquen crear, dins del congrés, un espai per crear enllaços entre els mateixos centres d’investigació, amb possibles inversors per a les seves spin-off i també amb grans empreses que puguin estar interessades en la tecnologia que presenten. A més, també tenen en marxa el programa The Collider que uneix potencials CEO amb investigadors per poder portar tecnologia al mercat. En resum, Domingo exposa que el que ofereixen des de la Capital són “eines” per complementar la recerca i poder-la acabar portant al mercat, ajudant als investigadors. De fet, la Capital és una de les incubadores referència de la UE per a la transferència tecnològica.
Aquests només són alguns dels exemples pels quals, el sistema de cerca català ha trobat en el MWC un aparador perfecte per mostrar els seus avenços en el camp de la tecnologia mòbil, especialment en l’apartat de Deep Tech, aquell que ofereix un major valor afegit i que, per tant, és molt més atractiu per al mercat. De fet, l’exemple perfecte d’aquest avanç és la victòria de Qilimanjaro en els 4YFN awards, que va ser distingida com la millor empresa emergent del sector aquesta mateixa setmana i va arribar al MWC de la mà del Barcelona Supercomputing Center.