MónEconomia
Mediapro explora amb un nou laboratori els límits de la IA a l’audiovisual
  • CA

Mediapro ha llançat, en col·laboració amb Microsoft, un nou laboratori d’intel·ligència artificial per generar noves solucions per al sector audiovisual. La nova iniciativa, dedicada a la IA i els mitjans sintètics, servirà perquè les empreses “comparteixin coneixement tecnològic i de negoci” per concretar noves palanques basades en IA. Amb més de 100 treballadors implicats, el Laboratori d’intel·ligència Artificial i Synthetic Media serveix com una resposta al que la cap d’innovació del centre d’IA de Mediapro Mayte Hidalgo anomena “l’eclosió dels models d’intel·ligència artificial generativa”, com poden ser les diverses versions de Chat GPT. Ambdues empreses han presentat en societat la nova col·laboració en el marc del congrés del sector audiovisual Integrated Systems Europe (ISE), que se celebra entre dimarts i divendres al recinte Gran Via de Fira de Barcelona.

Durant el seu primer any de vida formal, el Laboratori ha començat a tractar una munió de projectes relacionats amb el conjunt de la cadena de valor del sector audiovisual, des del mesurament i predicció d’audiències al doblatge, tot plegat d’acord amb les possibilitats d’automatització que ofereix la intel·ligència artificial. L’objectiu, així, és millorar mitjançant la IA les capacitats de negoci de l’empresa. “No hem de desenvolupar coses que no aniran al negoci, no es tracta de reinventar la roda”, declara Lander Trapaga, responsable d’arquitectura de dades al centre d’IA de Mediapro.

Les aplicacions en cartera són ja diverses, i no es limiten únicament a la pura producció audiovisual. Per exemple, apunta Hidalgo, ja s’ha desenvolupat un assistent cognitiu amb Chatp GPT per als professionals de compliance. Ara bé, les propostes més cridaneres se circumscriuen als àmbits productius de Mediapro com a empresa dedicada als continguts audiovisuals; i, en concret, al futbol. Una de les primeres solucions explorades ha estat la narració semiautomatitzada de partits de futbol, una solució amb elevat potencial, per exemple, per oferir continguts esportius en diferents idiomes. L’aplicatiu generat pel laboratori, en primera instància, observa una jugada i la descriu amb el llenguatge que podria fer servir un narrador professional. Seguidament, la tecnologia clona la veu del comentarista, per finalment adaptar-la al text autogenerat. Des de l’empresa, però, es plantegen una exploració substancialment més ambiciosa. El CEO de Mediapro, Tatxo Benet, assegura, de fet, que tindrà aplicació en “sèries i cinema”. “Hi ha un ample espectre de solucions investigades per arribar a les millors propostes”, declara el directiu.

El CEO de Mediapro, Tatxo Benet, i el president de Microsoft Espanya, Alberto Granados / EP
El CEO de Mediapro, Tatxo Benet, i el president de Microsoft Espanya, Alberto Granados / EP

IA ràpida, però “humana”

Com explicava Hidalgo, ha estat el mateix desenvolupament del sector de la IA el que ha accelerat l’exploració d’aquestes aplicacions per part de Microsoft i Mediapro. “La IA ja ens envolta, aquests són els escenaris més disruptius”, raona el president de la multinacional tecnològica a L’estat espanyol, Alberto Granados. Similar és la percepció d’Hidalgo, que detecta en l’adveniment de la IA una disrupció tecnològica molt més ràpida que cap de les que s’han pogut detectar recentment, com ara les tecnologies digitals o el Big Data. D’aquesta manera, el laboratori aspira a acordar un “model de treball que permeti avançar més ràpidament”. Una exploració tecnològica i d’aplicacions de cada concepte al ritme que promet Mediapro permetrà, per a la cap d’innovació, “llançar solucions a costos més competitius” un cop la tecnologia arriba al punt de maduració.

Aquesta enorme extensió de productes sobre els quals aplicar la IA, però, reclama, en paraules dels dos directius, un “compromís ètic de no fer mal ús de la tecnologia”. En aquest sentit, Granados garanteix que les solucions investigades al laboratori seran “transparents en l’ús dels algorismes”, així com dedicades a “la protecció de la propietat intel·lectual i els drets d’autor”. El directiu, de fet, considera que, ben utilitzada, la IA “és un copilot; no ens substitueix, sinó que ens fa més grans”. Sobre la possible pèrdua de llocs de treball provocada per una intensa automatització de processos, Benet hi treu ferro, tot assegurant que, com tota transició tecnològica, “apareixen nous usos, noves oportunitats, canvis en el món del treball”. La IA farà esdevenir repetitives algunes tasques, però “en generarà unes altres”. Amb aquest projecte a la mà, el CEO es marca el repte d'”estar preparats creant les nostres pròpies solucions, decidint quin paper tindrà la IA en el sector audiovisual”.

Més notícies
Notícia: La facturació de l’audiovisual català escala fins als 7.500 milions d’euros
Comparteix
El conseller d'empresa i treball Roger Torrent celebra el creixement d'un sector que es consolida com a pol d'atracció al voltant de l'ISE
Notícia: Apartur alerta que sense pisos turístics l’ISE i el MWC marxaran de Barcelona
Comparteix
Han engegat una campanya per explicar als congressistes la situació que es produiria si s'eliminen apartaments turístics a Barcelona
Notícia: L’economia espanyola remunta el quart trimestre i creix un 2,5% el 2023
Comparteix
El PIB estatal encadena així el seu tercer creixement anual consecutiu
Notícia: L’electricitat fa repuntar l’IPC fins al 3,4% el gener
Comparteix
La inflació també torna a registrar ascensos després de dos mesos consecutius de caigudes

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa