Catalunya és un dels destins preferits per invertir, però també per tenir-hi un centre d’innovació, els ja anomenats hubs. El territori ja té 96 centres de desenvolupament de tecnologia d’empreses estrangeres que donen feina a 15.000 persones i facturen 1.400 milions d’euros l’any. Aquesta xifra s’ha doblat en els últims cinc anys i segons l’informe Tech hub overview impulsat per la fundació Mobile World Capital, l’agència de la Competitivitat del Govern, Acció, i l’Ajuntament de Barcelona que s’ha presentat aquest dimarts, d’aquí a dos anys, es preveu que l’ocupació superi les 20.000 persones i la facturació s’enfili un 40% fins als 2.000 milions d’euros.
El territori català és especialista en l’atracció de talent, ja que segons l’informe, tant la disponibilitat de talent local com l’atractiu per atreure’n de fora són els principals motius argumenten aquestes empreses com PepsiCo, Nestlé, Bayer, Sanofi o IBM per situar un centre tecnològic a Catalunya. La primera companyia internacional que va apostar per situar un d’aquests hubs va ser HP a Sant Cugat el 1985 i, des d’aleshores, prop d’un centenar d’empreses internacionals han escollit Catalunya com a seu de centres de desenvolupament de serveis i solucions tecnològiques.
Cal destacar que l’informe ha constatat que quatre de cada 10 hubs tenen més de 100 treballadors i compten amb més dones que la mitjana del sector tot i que se situen encara lluny de la paritat (30%). Els autors de l’estudi han remarcat la seva “sorpresa” per les expectatives de creixement dels hubs, que preveuen contractar 5.000 persones més fins al 2025. “El creixement exponencial dels últims cinc anys es pot atribuir en part al boca-orella entre empreses multinacionals que ja s’han instal·lat a Catalunya i han obtingut bons resultats”, segons ha dit el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos. “Les dades demostren que hi ha un efecte acumulació a mesura que les multinacionals situen els hubs tecnològics i veuen que hi ha disponibilitat de talent”, ha indicat el també conseller delegat d’Acció.
L’efecte Barcelona: un punt de concentració de talent
L’estudi també ha constatat l’efecte de concentració a la ciutat de Barcelona, on hi ha vuit de cada 10 hubs digitals de Catalunya. Així doncs, la capital catalana es posiciona com el principal focus de talent i de centres d’innovació internacional de Catalunya. Concretament, el 46% dels quals al districte tecnològic del 22@. Les principals ciutats competidores de Barcelona se situen a la península Ibèrica -Lisboa i Madrid, són la segona opció del 19% d’empreses i també el centre-Europa (París, Londres, Berlín, Amsterdam).
Els Estats Units i videojocs, les grans tendències de Catalunya
Els Estats Units és el principal país d’origen de la inversió amb el 23% dels centres. Tot i això, el 65% restant prové de diferents empreses del continent europeu. La inversió associada a l’aterratge d’un hub és d’uns 6 milions d’euros i segons xifres del 2022, la facturació mitjana de cada centre se situa al voltant dels 15 milions. Pel que fa als àmbits econòmics, es demostra l’alça del sector dels videojocs, que concentra el 32% d’aquests, i també dels sistemes industrials (21%) i de salut (13%).”El paper de la tecnologia ha passat de ser de suport al negoci a ser part principal a la pròpia estratègia de negoci en qualsevol sector, també en els que històricament es veien menys afectats com l’industrial o el farmacèutic”, ha afirmat el conseller delegat de la Mobile World Capital, Francesc Fajula.