La gosadia és la clau per ser un bon emprenedor. L’ambició i la valentia juguen un paper molt important a l’hora d’aconseguir inversors, o almenys això passa en tots els ecosistemes de start-ups madurs. Els Estats Units —un dels centres mundials de la innovació i les empreses emergents— una bona idea ho és tot per obtenir inversió. A Catalunya, però, la situació és diferent. De fet, la gosadia es canvia per seny, una qualitat molt catalana, però que en el sector de les start-ups pot arribar a jugar una mala passada. Així ho defineix Alejandro Martí, fundador de Mitiga Solutions, de les primeres spin-off del Barcelona Supercomputing Center, que es dedica a les assegurances climàtiques. Ell mateix reconeix que ha viscut a l’estranger gran part de la seva vida i que, en tornar a Barcelona, va veure que l’ecosistema tenia mancances, entre elles la gosadia, però “no només dels emprenedors, sinó també dels inversors”.
Si parlem de xifres, Europa és el continent pioner en la investigació de tecnologia d’alt rendiment o deep tech. De fet, gairebé la meitat de les publicacions científiques es fan des d’un país europeu. Per alguna raó, però, a l’hora de traduir-se en diners, la inversió no arriba. Martí repassa les seves estadístiques i demostra en una conferència del Tech Spirit que “per cada euro que es guanya en inversió a Europa, els Estats Units n’aixeca 3,5 €”. En concret, a escala global, l’estat espanyol ocupa la segona posició en investigació científica, però en termes d’inversió cau fins al setè lloc. Però, una de les xifres que més preocupa a Martí és la catalana. “De tota la inversió que arriba a Europa, menys d’un 1% acaba a empreses catalanes”.
“L’ambició és una cosa cultural”, diu el fundador de la start-up catalana sostenible. Si bé és cert que l’ecosistema català ha anat madurant amb els anys, es troba a anys llum d’altres països, on la innovació és un pilar essencial de l’economia. Aquesta situació no només provoca que els emprenedors intentin buscar la seguretat abans que arriscar-se a fallar, sinó que els mateixos inversors es tornen conservadors: “El problema és l’ecosistema, ningú aposta per les idees”, lamenta Martí. Ara bé, ell mateix també assegura que la situació ha anat millorant amb el temps i que la mirada posada a l’exterior sempre és una bona opció per atraure inversors més gosats, és a dir, els internacionals. “Si tens ambició i vens bé el teu producte, generes FOMO (Fear Of Missing Out)”, diu el fundador de Mitiga Solutions. En altres paraules, quan un emprenedor té confiança en el seu producte, els inversors volen injectar-hi diners perquè “ningú vol perdre l’oportunitat de participar en el següent unicorn”, afegeix Martí.
Pensar nacional no és el camí de l’èxit
Però, la manca de gosadia no és l’únic problema que es pot detectar en l’ecosistema de start-ups. De fet, des d’una visió més corporativa, Jaime de Mora, EMEA CTO, start-ups i Unicorns de Microsoft, assegura que “el problema d’Espanya és la seva mentalitat, pensar nacional no és el camí de l’èxit”. En aquest sentit, el cap de la divisió d’empreses emergents dins de Microsoft, assegura que una empresa que té objectius d’impacte limitats dins les fronteres d’un mateix país, ja d’entrada està limitant la seva actuació, i com a conseqüència el seu èxit. És per això que des de Microsoft treballen amb empreses que realment busquen tenir un impacte a escala mundial. “És crucial no només il·lusionar-se amb la col·laboració, sinó saber que volen treure d’allà”, insisteix el directiu, que assegura que les empreses emergents a les quals donen suport tenen un recorregut molt internacional.

Precisament Mitiga Solutions és un dels exemples d’aquestes empreses i, tot i ser catalana, ha demostrat tenir la gosadia per arribar on és. La derivada del Barcelona Supercomputing Center va passar d’estudiar riscos d’erupcions volcàniques sobre l’aviació a ser una de les 100 companyies més influents del planeta segons l’ONG Norrsken. Ofereixen un model de software com a servei que ajuda les empreses a identificar aquests riscos naturals: a descobrir les escletxes que les seves operacions poden patir davant els efectes de la crisi climàtica; gestionar i reparar aquestes escletxes i evitar la seva aparició en el futur. Ara bé, Martí remarca que el seu èxit també ha anat acompanyat de moltes negatives: “Nosaltres vam contactar amb 164 inversors i 154 van dir que no”.
Una comunitat per connectar empresaris i inversors
Davant de les clares mancances d’un ecosistema en construcció com és el català, però també l’espanyol, Martí va crear una iniciativa anomenada Deeptechjungle, una comunitat d’emprenedors i inversors des d’on organitzar xerrades, esdeveniments i connexions entre persones. Amb la col·laboració del Tech Barcelona, Acció i Barcelona Activa, la proposta va tenir molt d’èxit i es va materialitzar amb una reunió entre fundadors d’empreses emergents i inversors. “D’aquella trobada dos inversors internacionals van decidir invertir en empreses locals”, explica el fundador de Mitiga Solutions. Tot i això, Martí també lamenta que han descobert algunes dades preocupants envers la visió dels inversors de l’ecosistema de l’estat espanyol. “Ningú confiaria en start-ups de l’estat espanyol si només tinguessin una oportunitat”. En aquest sentit, durant un altre esdeveniment de la iniciativa, es va preguntar a diferents inversors sobre l’ecosistema estatal de deep tech i van descobrir que “només els inversors locals donarien un vot de confiança a les empreses emergents d’aquí en una situació límit”.





