El sector de l’alimentació és un dels més potents del teixit empresarial català i sempre ocupa una posició capdavantera en les estadístiques d’exportacions i producció, amb el subsector carni com un dels seus baluards. Ara bé, en els últims anys la irrupció de l’anomenada proteïna alternativa —aquells productes que substitueixen els aliments d’origen animal, com ara anàlegs vegetals de la carn o la llet, substituts del peix i del marisc— ha irromput amb força dins del sector alimentari. Tant és així que des del Govern s’està impulsant el sector i creant una infraestructura adequada per impulsar el sector i capturar part d’un mercat global que, segons les previsions, generarà un trilió de dòlars el 2040.
Actualment, a Catalunya aquest subsector alimentari està format per un total de 103 empreses que facturen 269 milions d’euros de manera agregada i donen feines a unes 900 persones actualment, segons un estudi publicat aquest dimecres per ACCIÓ. Aquest informe és el primer que radiografia aquest àmbit, que es preveu que continuï augmentant en els pròxims anys.
En aquest sentit, l’estudi apunta que el desenvolupament del sector s’explica pel creixement de la població mundial i respon a una tendència a l’alça de consumir més aliments d’origen vegetal. De fet, les vendes mundials d’aquests productes han passat de representar 21.000 milions de dòlars el 2017 a més de 27.000 milions el 2022.
La proteïna alternativa a Catalunya
Pel que fa a la situació de Catalunya dins del sector, l’estudi contempla totes aquelles companyies que tenen alguna línia de negoci sobre proteïna alternativa. Estem parlant des d’aquelles empreses dedicades exclusivament als productes basats en proteïna alternativa, com d’altres del sector carni o lacti amb línies de productes vegetals, a banda de les especialitzades en ingredients per a la millora del sabor, l’aroma i la textura dels aliments o en els suplements, per exemple. En aquest sentit, es veu que és un sector que ha crescut molt els últims anys i amb molt de potencial, ja que fins a un 36,9% de les companyies que s’hi dediquen tenen menys de deu anys, més de dos terços (68%) són pimes i un 10,7% de les empreses són start-ups. Tot i això, és un àmbit fortament internacionalitzat perquè quasi un 70% de les companyies són exportadores i el 14,6% són filials catalanes d’empreses estrangeres.
D’altra banda, l’estudi destaca que a Catalunya l’ecosistema de la proteïna alternativa també està format, a banda del teixit productiu, per organitzacions i associacions empresarials; clústers, plataformes de transferència tecnològica i incubadores; universitats i centres de recerca, a més de fires i congressos com Alimentaria o Biocultura, que també se centren en aquest àmbit.
Reptes de futur
Amb aquestes dades, l’informe també analitza els reptes a què ha de fer front el sector. Entre d’altres, s’apunta a la necessitat d’impulsar el desenvolupament tecnològic perquè les empreses centrades en la proteïna alternativa puguin arribar a unes capacitats de producció equivalents a les d’alimentació tradicional. Aquestes innovacions també han de permetre explorar el procés de fermentació i cultiu de cèl·lules per obtenir aquests nous productes.
En aquest sentit, el director de la unitat estratègica empresarial d’ACCIÓ, Joan Martí, assegura a Món Economia que el sector a Catalunya ha d’aconseguir estructurar una cadena de valor que permeti escalar el sector i passar del producte pilot a una producció en massa. Per arribar a aquesta situació, però, recorda que s’han de cuidar molts aspectes del sector, com per exemple la inversió en infraestructura i innovació i que les empreses implicades rebin el suport per part de les institucions.
Sobre aquest últim punt, Martí recorda que a Catalunya ja s’ha posat mans a l’obra i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentaries (IRTA) ja ha anunciat que posarà en marxa el Centre d’innovació en Proteïnes Alternatives (CiPA), un projecte pioner en recerca i innovació que aspira a ser un referent en la matèria al sud d’Europa. Concretament, el directiu d’ACCIÓ assegura que el CiPA permetrà a les empreses testar els seus productes i facilitar-los l’escalabilitat del projecte.
Un altre dels grans reptes del sector és enganxar al consumidor i això planteja dos grans desafiaments, abaixar els preus i millorar el sabor. Pel que fa al primer, Martí apunta que l’objectiu de les empreses és equiparar els seus preus als productes que substitueixen, un fet que ja s’està donant, per exemple, als Països Baixos.
Un altre dels aspectes que analitza ACCIÓ són les oportunitats de negoci que planteja l’àmbit de la proteïna alternativa per a les empreses catalanes al món. Així, el document apunta que països com Singapur, Canadà, la Xina, Sud-àfrica, Austràlia, els Països Baixos o França estan experimentant canvis en les tendències dels consumidors que fan créixer la demanda d’aquests productes.