La llengua catalana ha passat desapercebuda en el Mobile World Congress (MWC). Tot i que moltes empreses de Catalunya han apostat per l’esdeveniment per presentar-hi les seves idees més innovadores, la realitat és que el català ha quedat en segon pla. Cal tenir en compte que mentre que el Codi de Consum reconeix el dret per als consumidors a rebre la informació dels productes en català, això no passa en l’àmbit digital. D’aquesta manera, no hi ha cap norma que obligui les persones a comunicar-se en català dins d’aquest congrés, una situació en la qual ja “es parteix d’una premissa que no és la més favorable” perquè el món tecnològic és cada vegada més global i hi dominen l’anglès i el xinès, tal com ha explicat el tècnic d’empreses internacionals i noves tecnologies de Plataforma per la Llengua, Gerard Soler.
Precisament la mateixa GSMA s’ha omplert la boca de valorar el català i hi havia algunes iniciatives per portar l’idioma al següent nivell, però la gran majoria ha fet la sensació que fossin paper mullat. Només han destacat l’assistent de veu d’ABControl, que ha desenvolupat una eina que permet que Alexa parli en català; o Relisten, una plataforma que amb l’ús d’intel·ligència artificial (IA) redacta la informació que el pacient transmet al metge en una consulta. Paral·lelament, el projecte Aina també ha fet una aparició estel·lar en l’esdeveniment, ja que s’han donat més detalls de la seva funció. El projecte del Govern en aliança amb el BSC busca que les màquines parlin i entenguin el català i està “facilitant” que empreses puguin incorporar la llengua. De fet, aquest dimecres l’executiu va anunciar que destinarà un milió d’euros a finançar fins a 22 iniciatives d’IA en el marc del projecte.

Els reclams del català en les grans empreses
Les grans companyies no es fixen en el català com una eina per poder fer negoci. De fet, el 2019, un estudi del departament de Cultura assegurava que el 88,9% dels consumidors de Catalunya volien serveis tecnològics en català. En concret, els enquestats parlaven dels assistents virtuals com l’Alexa o el Google Assistant o Siri. Cinc anys després, però, l’opció encara no està disponible. Precisament Amazon ha tingut un gran estand en el MWC, però en cap moment s’ha vist alguna novetat pel català. Fa un any el responsable del negoci d’Alexa a l’Estat, Andrés Pazos, assegurava que “per descomptat que el català era important”, tenint en compte que l’assistent de veu havia registrat durant el 2022 més de 745 milions d’interaccions amb els usuaris a Catalunya.
Ni rastre del català en els rètols de Fira de Barcelona
Els cartells del MWC són en anglès, sense cap traducció en català al costat. Aquesta és un dels centenars de situacions en les quals s’hauria de prioritzar fer pedagogia i no es fa. També les conferències que organitza la GSMA a l’escenari principal són majoritàriament en aquesta llengua i els traductors de veu tan sols incorporen el xinès.