La Comissió Europea ha donat llum verda al pla espanyol d’ajudes per a la producció de bateries per a vehicles elèctrics i connectats. El projecte, que compta amb un paquet de 837 milions d’euros, s’emmarca dins l’estratègia comunitària d’impuls a “la producció en indústries netes”, el conegut com a Pla Industrial del Pacte Verd que la presidenta Ursula von der Leyen va posar sobre la taula a principis d’any per competir amb l’IRA de Joe Biden.
Segons ha avançat el govern espanyol, la línia d’ajudes va dirigida a empreses que facin la producció completa de les bateries per al vehicle elèctric, així com aquelles especialitzades en els seus components o matèries primeres bàsiques, amb diferents assignacions econòmiques. L’àmbit de les bateries podrà comptar amb subvencions d’entre 100 i 300 milions d’euros per beneficiari; mentre que les firmes de components rebran un màxim de 100 milions. En el cas de les inversions en matèries primeres, el topall es queda en els 25 milions d’euros. Les ajudes es concedirien entre el present curs i el 31 de desembre del 2025.

Incentiu a la transició elèctrica
El principal argument de la Comissió Europea per acceptar la proposta de Moncloa és l'”adequació i proporció” de les ajudes a les necessitats comunitàries pel que fa a la transició ecològica. Des de Brussel·les, en aquest sentit, cerquen iniciatives dels països membres que “accelerin la transició ecològica i facilitin el desenvolupament de determinades activitats econòmiques”. Així, una dedicació de la indústria de l’automòbil espanyola podria, dins el marc d’actuació de l’executiu europeu, assistir en la “transició cap a una economia amb zero emissions netes”.
Llibertat d’ajudes públiques
La decisió de la CE s’insereix dins el Marc Temporal de Crisi i Transició, una nova referència per a l’execució d’ajudes estatals dirigides a projectes de transició ecològica. Brussel·les, d’ençà de la seva aprovació el passat mes de març, ha posat un important focus en aquelles iniciatives empresarials centrades a l’eliminació dels combustibles fòssils –com ara l’impuls del vehicle elèctric–. Així, de la mà d’aquest framework, els estats membres tenen més marge per dedicar part del seu pressupost a subvencions tractores de l’activitat empresarial en aquests àmbits.