Important avenç per a la sostenibilitat de la indústria del cotxe elèctric. Un prototip ideat per la nord-americana QuantumScape, que servirà a la filial de bateries del gegant del sector VolksWagen, augmenta substancialment la vida útil de les piles dels vehicles alternatius. Segons les proves de laboratori que ha completat amb èxit l’empresa, el model –encara en fase d’estudi– podria aguantar més de 500.000 kilòmetres sense perdre pràcticament autonomia –és a dir, mantenint gairebé intacta la seva capacitat de càrrega–. El salt tecnològic, més enllà de la resiliència dels vehicles, millora substancialment la circularitat d’un sector que no sembla capaç de trobar un model sostenible i a gran escala per al reciclatge de les bateries que deixen de ser funcionals.
El nou maquinari, una bateria en estat sòlid, sostindria més del 95% de la seva capacitat després de 1.000 cicles complets de recàrrega. D’aquí sorgeix la xifra final: la capacitat unitària de la pila és d’entre 500 i 600 kilòmetres. Carregada mil vegades, no patiria cap mena d’envelliment. En cas de confirmar-se aquesta capacitat, la bateria milloraria substancialment els actuals estàndards del mercat. Avui dia, el sector es marca com a objectiu sostenir la capacitat d’un acumulador en el 80% amb una vida de 700 recàrregues. Així, el límit de càrrega de les peces actuals es quedaria entre els 280.000 i els 350.000 kilòmetres de vida útil, una xifra substancialment inferior a la del prototip de QuantumScape.

Resultats “molt prometedors”
Les bateries en estat sòlid com la presentada aquest dilluns per VolksWagen són “tecnologia del futur”. En un comunicat, la multinacional alemanya assegura haver fet el “pròxim gran pas” en el desenvolupament de bateries per a l’electromobilitat: “més segures, amb més autonomia i amb temps de recàrrega més curts”. Per la seva banda, el CEO de la filial PowerCo, Frank Blome, celebra els resultats com a “molt prometedors”, en tant que “reforcen de forma impressionant” les capacitats de les bateries sòlides. El conseller delegat de Quantum Scape, Jagdeep Singh, reconeix que encara queda “molta feina a fer” perquè les bateries saltin al mercat, si bé es troben amb “resultats excepcionals”. “No coneixem cap bateria de liti-metall per a automoció que hagi demostrat una retenció d’energia de descàrrega tan alta en un nombre de cicles comparable i en condicions similars”, conclou el fundador.