MónEconomia
Balance Phone, el mòbil català que s’enfronta a l’addicció a les pantalles

Cada dilluns al matí, els usuaris d’iPhone reben una notificació que els pot deixar gelats. Un globus de text comunica les hores que s’ha passat el seu portador mirant el dispositiu en els darrers set dies, i les xifres poden ser, sovint, esfereïdores. El problema de l’addicció a les pantalles, lamenta l’emprenedor Albert Beltran, està lluny de ser individual. De fet, és estructural: el dispositiu, assegura, està dissenyat perquè s’hi estableixin relacions malsanes. “La interfície està pensada per crear dependència, amb estímuls, molts colors i notificacions optimitzades per cridar l’atenció”, comenta, en conversa amb Món Economia. Al voltant de l’smartphone, a més, les tendències de consum s’han expandit més enllà de qualsevol llindar tecnològic: aplicacions infinites, plataformes d’streaming amb milions d’hores de contingut i xarxes socials en general converteixen l’aparell en un pou sense fons.

El mateix Beltran, i el seu soci Carlos Fontclara, se n’adonen ara fa dos anys que pateixen un mal similar, i hi intenten posar solució. “Anem a l’extrem, i ens comprem un Nokia de fa 20 anys. No vam durar ni una setmana”, recorda l’empresari. Calia, doncs, una solució funcional; que permetés fugir del cau de conill sense renunciar a la munió d’utilitats que aporta un telèfon intel·ligent. Beltran i Fontclara comencen a treballar en una idea que agrupés el millor dels dos mons: “la simplicitat i la intencionalitat d’un aparell antic amb el valor afegit d’un actual, que cada cop és més”. Així neix Balance Phone, el telèfon català que allunya “tot allò que és potencialment addictiu” de l’ús de la tecnologia, amb l’objectiu de “reduir-lo en tres hores diàries”.

La proposta de valor de la companyia és senzilla: un aparell amb un sistema operatiu que permet l’accés als continguts i eines imprescindibles per al dia a dia d’un usuari —aplicacions de missatgeria, navegació bàsica per internet, Google Maps—, però que deixa fora dels límits les xarxes socials, els continguts infinits i, és clar, racons més perniciosos de la xarxa com la pornografia o les apostes. Ho fan, a més, de forma irreversible, al mateix programari dels aparells. És, com afirma Beltran, el “punt diferencial” que els fa guanyar a alternatives com les autolimitacions de consum o el control parental en el cas d’infants i adolescents. “Tot això està molt bé, però es pot apagar. En el moment que la força de voluntat agafa protagonisme, és difícil que les solucions parcials siguin eficaces”, explica el cofundador. En un primer moment, els dos joves pensen en un consumidor com ells mateixos: “minimalistes digitals” que cerquen limitar la seva exposició als continguts en línia. Ara bé, el veritable nínxol de mercat es revela ell sol tan bon punt comencen a desenvolupar-se. “Sense nosaltres buscar-ho, molts pares se’ns comencen a acostar dient que això era exactament el que busquen per donar el seu primer mòbil als fills”, recorda l’emprenedor.

La infància i l’adolescència, doncs, esdevé el seu primer focus a l’hora de tirar endavant la solució, en tant que ambdós emprenedors la consideren una “urgència”. “Centenars de pares ho demanen, i és una gran oportunitat a curt termini, perquè no hi ha ningú més a Europa fent-ho”, subratlla Beltran. Les propostes que hi havia al mercat eren extremadament problemàtiques, en tant que sovint eren costoses, poc intuïtives a l’hora d’instal·lar-les i, sobretot, externes a l’aparell. Les aplicacions de control parental, comenta Beltran, acaben generant “conflictes” entre pares i fills pel control de l’ús; i les escletxes són evidents. Quan l’aplicació és aliena al terminal, circumval·lar-la és molt més senzill que si aquesta està imbricada en el producte. Per la seva banda, Balance Phone és inevitable, i “defineix molt bé tot allò que entra” sense alternativa per a l’infant.

Ho fa, a més, amb una cadena de valor d’allò més concentrada: en un primer moment, recorden, es plantejava produir tot l’aparell. Quan ja tenien aparaulats proveïdors, però, es fa evident —a través d’una anàlisi d’altres solucions del sector— que el veritable valor de la solució és al programari. Llavors, el passat mes de novembre exposen la idea a Samsung, i arriben a un acord per instal·lar l’SO de Balance Phone en els seus dispositius. Un pas més, de fet, per atraure tant els usuaris més joves com els seus pares, en tant que poden posar al mercat la seva idea amb “garanties de qualitat” i sense els elevats costos que suposaria portar a terme un procés industrial propi. Haver delegat la pota del maquinari, a més, permet posar el focus allà on importa: que el sistema sigui impenetrable, en línia amb les demandes dels compradors. “La nostra obsessió és ser fiables, que no se’ns coli res”, sosté Beltran.

Carlos Fontclara i Albert Beltran, cofundadors de Balance Phone / Balance Phone
Carlos Fontclara i Albert Beltran, cofundadors de Balance Phone / Balance Phone

Boca-orella: l’acord amb Parlem

Des d’un racó del sector tecnològic català, Balance Phone va saltar al mercat ara fa dos mesos, i va ser un èxit immediat en alguns entorns europeus. Beltran posa el focus, especialment, en aquells països on ja s’ha desenvolupat una consciència de bona gestió de l’ús de les pantalles per part d’infants i adolescents. “Sense fer res quant a comunicació, la meitat de les nostres vendes venen del Regne Unit; i després, dels Països Baixos”, detalla el fundador. Es tracta de dos comunitats amb “associacions de pares molt potents” que tenen d’allò més present el problema que suposa l’addicció a les pantalles en la primera adolescència. “L’onada que arriba ara a l’Estat, a UK ja hi era fa tres anys”, lamenta; amb “desenes de milers de pares” articulats per evitar que els seus fills facin un mal ús d’un telèfon que ha esdevingut imprescindible, fins i tot per a ells. El tercer mercat és l’espanyol, que creix a poc a poc, però que, a parer de Beltran, està més que en camí.

Per accelerar aquest camí, l’empresa va anunciar el passat dimarts un acord amb la teleoperadora catalana Parlem Telecom per establir canals de col·laboració en termes comunicatius i comercials. El CEO de la TelCo, Xavier Capellades, assegura que la proposta de valor de Balance Phone ofereix “respostes més sofisticades” a una crisi que s’havia abordat amb poca cura. Per protegir els infants dels continguts perniciosos de la xarxa, considera Capellades, “no s’ha de prohibir la tecnologia, no ens hi hem de posar d’esquena, perquè és una realitat absoluta”. En aquest sentit, Parlem veu una oportunitat d’obrir “un debat profund sobre donar un primer mòbil als nens”. “Com a tecnològica de referència al país, es tracta d’acompanyar, impulsar i evangelitzar sobre la situació”, reflexiona el directiu; que admet la ironia de tot plegat. “Pot semblar contraintuïtiu que una TelCo busqui que la gent faci servir menys el telèfon, però ens preocupa que hi hagi un ús responsable dels dispositius”, afegeix.

Beltran, així, espera que Parlem sigui un trampolí per al públic català, preocupat per l’ús de la telefonia mòbil en infants, però no tan mobilitzat com el del nord i el centre d’Europa. Així, l’entesa amb la firma d’Ernest Pérez Mas hi atorga “un altaveu superinteressant” per arribar a diverses capes de públic que, segurament, no haurien atès amb tanta proximitat Balance Phone fora dels carrils de la seva prestadora de serveis. Ambdues empreses, doncs, es posicionen per navegar una onada activista que sembla, a parer seu, inevitable. “A Catalunya, la tendència serà la mateixa que al Regne Unit. D’aquí a no molt veurem com ens sembla impensable que un nen de 12 anys consumeixi TikTok i altres continguts sense barreres”, preveu Beltran. Capellades, per la seva banda, advoca per portar a terme un “debat sofisticat”, que permeti que el consumidor català prengui consciència del problema sense aproximacions fiscalitzadores que allunyin la tecnologia, en comptes d’utilitzar-la correctament. “Segurament no tenim totes les respostes, però és un repte que tenim com a sector tecnològic”, argumenta el CEO.

Els adults, el següent pas

Un cop fonamentats en el segment del jovent, Beltran apunta al seu objectiu original: el públic adult que aspira a una relació més saludable amb el seu telèfon. La primera aproximació al mercat generalista s’ha llançat aquesta mateixa setmana, amb el salt al mercat del Balance Phone Pro, un Samsung S24 que uneix el sistema operatiu antiaddiccions amb les especificacions d’un model d’alta gamma. Capellades hi veu, de fet, un nínxol igual d’important que el dels infants. “Veiem un cert seguiment entre els clients, també els adults, perquè les addiccions a la tecnologia els hi afecten igualment”, assegura el CEO. En aquest sentit, la campanya en col·laboració va dirigida al públic generalista, i no només a pares i adolescents. Quant a les següents passes tècniques, més enllà de la seguretat, Balance Phone aspira, abans de res, a ser còmode. “La idea és anar millorant el producte quant a l’experiència de client i la configuració”, explicita Beltran, entestat a fer el seu producte fàcil de preparar per a fer servir immediatament. Més enllà d’això, les actuacions sobre el consumidor —comunicatives, de difusió, publicitàries— estan estretament relacionades amb el full de ruta seguit amb Parlem. “Cal agafar notorietat en mercats europeus, i això implica fer accions en punts clau”. Catalunya, sens dubte, n’és un.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa