El sector audiovisual continua creixent a Catalunya i ha facturat un 14% més aquest any, generant un volum de negoci de més de 8.500 milions d’euros, equivalent al 3% del PIB de Catalunya, segons el nou informe presentat per Acció en col·laboració amb el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya. L’ecosistema de l’audiovisual ha vist un increment considerable des de l’arribada de la fira audiovisual Integrated Systems Europe (ISE) a Barcelona des de 2021.
Des que es va celebrar la primera edició a Barcelona, el nombre d’empreses audiovisuals ha crescut un 15%, mentre que les empreses del sector que ja estaven establertes a Catalunya han vist créixer la seva facturació un 30% entre 2021 i 2023. L’ISE, que celebrarà la seva cinquena edició a la capital catalana entre el 4 i 7 de febrer, també segueix creixent i ampliarà fins a un 20% l’espai de les exposicions. En aquest sentit, el director general de l’ISE, Mike Blackman, ha assegurat que Barcelona “oferirà un espai per créixer, amb l’ecosistema i accessibilitat necessaris”.
L’estudi del clúster posa de manifest la importància estratègica del sector, que ha vist un creixement del 13% en el nombre de treballadors, arribant gairebé als 42.000, i un 4% més d’empreses, fins les 4.100. En aquest sentit, Jaume Baró, secretari d’Empresa i Competitivitat, ha puntualitzat que el sector audiovisual català “creix més en nombre de facturació que en empresa, el que vol dir que les nostres empreses creixen, sobretot en serveis de producció.”
Producció virtual i noves tendències
Les dades mostren un sector sòlid i desenvolupat, amb el 62% de les empreses amb més de 10 anys de vida, però on també hi ha espai per a crear un bon ecosistema de start-ups, que s’han duplicat en els últims cinc anys fins a les 335 empreses emergents. “Catalunya és un actor amb potencial econòmic i amb un ecosistema preparat per generar i atraure talent. Tenim un sector ben equilibrat i en bona salut,” ha destacat Baró.

El president del Clúster de l’Audiovisual, Miquel Rutllant, ha destacat el potencial de l’audiovisual català en la producció virtual en el creixement del sector, que passaria des de la realitat virtual i augmentada fins als mappings i les projeccions immersives. Però tot i això reconeix que hi ha certs reptes com l’adaptació davant de les tecnologies que “canvien constantment” i, per tant, requereixen que s’hi destini una inversió més elevada. “Hem de redefinir els rols, les funcions, les maneres de treballar que tenen les persones del sector davant dels avenços tecnològics,” ha destacat Rutllant. Un dels altres objectius del sector passen per l’atracció de capital i empreses estrangeres.
Aquest estudi sobre la situació de l’audiovisual a Catalunya també fa referència a l’ecosistema del sector i en destaca diversos projectes que poden fer créixer la indústria, com el Catalunya Media City i el Parc Audiovisual de Catalunya de Terrassa, així com les 18 universitats arreu del territori que formen en comunicació audiovisual.
L’estudi també recull dades de la indústria a escala global, i destaca que les principals tendències del sector audiovisual passen per platós virtuals, la reproducció sota demanda per sobre de la televisió lineal, i l’ascens de l’entreteniment d’àudio amb formats com el pòdcast.