Els canvis en la tecnologia cada vegada són més ràpids. D’aquesta manera, any rere any veurem com la digitalització del món creix de manera exponencial. El 2023 va estar marcat per la creació del ChatGPT, una eina capaç de respondre qüestions de manera elaborada gràcies a la intel·ligència artificial (IA). El 2024, però, també vindrà carregat de canvis i sobretot estarà marcat per una nova generació de IA generativa -més poderosa i preparada per actuar com a aliada dels treballadors- i la conversacional. En altres paraules, el món laboral d’enguany començarà a tenir en compte la implementació de la convivència entre màquines i empleats.
Tal com indica un comunicat de Wehumans, la companyia espanyola especialitzada en el desenvolupament d’humans digitals entrenats amb IA, les principals tendències que marcaran el desenvolupament de la intel·ligència artificial i la seva adopció empresarial es faran amb humans digitals, és a dir, robots que puguin substituir el capital humà de les empreses. De cara al futur més immediat, salut, banca, assegurances, educació, telecomunicacions, màrqueting, retail i automoció són els principals sectors que continuaran apostant amb força el 2024 per la intel·ligència artificial per a interactuar amb els seus clients, vendre els seus productes, i millorar els seus serveis al client. Des de la companyia tecnològica han enumerat cinc nous usos o millores que la intel·ligència artificial aportarà aquest 2024.
IA generativa de nova generació molt més poderosa
El processament del llenguatge natural ha experimentat ja un enorme salt i més enllà de la seva contínua evolució, al llarg del 2024 el focus es posarà també en la creació de IA generativa conversacional mitjançant nous models de llenguatge natural sumats a models multimodals de generació de text, veu, melodies i visuals. En altres paraules, la IA evolucionarà per tal que pugui assimilar-se al màxim possible al llenguatge humà, amb els raonaments normals d’una persona. Paral·lelament, en l’horitzó d’aquest avenç, totes les expectatives estan posades en l’arribada del ChatGPT-5, la data de llançament del qual encara és desconeguda, però serà enguany.
IA conversacional com a cervell dels humans digitals
Segons una recent enquesta realitzada per Gartner sobre les prioritats estratègiques del 2024, millorar l’experiència dels clients és l’objectiu principal per al 52% dels líders de IT, per sobre de qüestions com la gestió de les dades (40%) i l’experiència dels empleats (37%). És per això, que la IA conversacional agafarà més embranzida enguany. En aquest sentit, l’aplicació de IA a la conversa obre una infinitat d’oportunitats a solucions per augmentar les capacitats d’atenció virtual i oferta de productes i serveis innovadors que ajudin les empreses a millorar la seva productivitat, eficiència i CX. “Els humans digitals són els més sofisticats assistents virtuals”, assegura el comunicat de Wehumans.
Instaurar el treball augmentat gràcies als humans digitals
Les eines d’intel·ligència artificial aplicades al món laboral no només volen reduir les càrregues de feina pels treballadors sinó augmentar la seva productivitat. El 2024, per tant, la IA afermarà la seva posició com a aliada de les aptituds humanes perquè els treballadors puguin posar el focus en la productivitat i eficiència. En aquest context, Gartner destaca als humans digitals com una de les cinc tecnologies que transformaran el futur digital de les organitzacions. “Aquests assistents virtuals es convertiran en els millors aliats per a metges, advocats, desenvolupadors de programari, agents d’atenció…”, repeteix la companyia espanyola dedicada exclusivament a aquesta aplicació de la IA.

LLM de domini específic
Un dels riscos que va marcar el 2023 és el de la falta d’exactitud de la IA. D’aquesta manera, els algoritmes poc precisos o els biaixos que provocaven aquests es van convertir en un dels reptes més grans pels experts. El LLM és una classe de llenguatge que es replica a través de la digestió de grans quantitats de dades. És precisament aquesta gran gestió la que provoca que de vegades no hi hagi l’exactitud adient. Ja s’ha pogut comprovar que el LLM produeix informació inexacta sobre persones, llocs i fets que requereixen un control de qualitat important per a validar la seva precisió i integritat. És per això que el 2024 serà un any important per a la creació de nous LLM de domini específic per a banca, salut o el sector de la justícia.
Més regulacions i els dilemes ètics entorn la IA
Els últims mesos del 2023 han estat claus en el present i futur de la IA des d’un punt de vista regulador, ja que s’han signat les primeres legislacions sobre la IA a Europa, els Estats Units, la Xina i l’Índia. En el cas europeu, l’acord provisional sobre l’anomenada llei d’Intel·ligència Artificial s’ha convertit en una norma pionera amb l’objectiu que els sistemes de IA comercialitzats i utilitzats a la UE siguin segurs i respectin els drets fonamentals. Aquest no serà l’únic cas que veiem en els pròxims anys, perquè l’aplicació d’aquesta tecnologia anirà sempre lligada a una reforma de la normativa per tenir en compte, per sobre de tot, les normes ètiques de la societat.