La imatge actual de la feina dels pagesos i agricultors ha evolucionat significativament respecte a la que es coneixia fa dècades, tot i tractar-se d’una de les professions més antigues. Les innovacions tecnològiques han suposat grans avenços en la producció i l’eficiència de les tasques agrícoles, transformant un entorn que originàriament depenia del treball manual i de la força humana. Moltes d’aquestes innovacions han sorgit per potenciar la competitivitat dels cultius, mentre que d’altres han estat impulsades per regulacions i normatives de les autoritats, orientades a promoure un entorn de conreu més sostenible. Amb aquest objectiu ha treballat des de fa 30 anys la companyia lleidatana Altinco, que des de la seva fundació ha treballat en un entorn d’economia circular i revalorització dels seus productes fitosanitaris per al control de plagues al camp.
En línia amb la missió d’empreses com Altinco, la Unió Europea planteja una legislació sobre els productes químics i plaguicides orientada a protegir la salut humana i el medi ambient i evitar obstacles en el comerç, que ha fet replantejar els tractaments dels cultius dins d’aquestes pautes de sostenibilitat. En aquest context, la companyia de Mollerussa crea productes com Grinward, un fitosanitari natural que és apte per a l’agricultura ecològica. Aquest producte conté un 20% d’oli de parafina, la qual cosa suposa una novetat per als pesticides, ja que acostumen a tenir un percentatge més alt d’aquesta substància activa, apunta Joan Minguella, director general d’Altinco, en una entrevista amb Món Economia. A part d’aquest progrés en la formulació, també s’ha pogut optimitzar la seva eficàcia, utilitzant només dos litres per hectàrea, puntualitza Minguella.
Un fitosanitari per l’agricultura ecològica amb més resistència
Tal com expliquen des d’Altinco, Grinward ha estat vuit anys en desenvolupament a la companyia, i ha comportat una inversió d’1,5 milions d’euros en aquest període. El resultat ha estat un fitosanitari natural que mostra eficàcia contra “plagues objectiu” com el pugó, la psila i la mosca blanca, que han anat creixent en els últims anys. “A més, també hem aconseguit que no es generi resistència al producte, tot i que s’apliqui moltes vegades, que pot ser una situació que si que es doni amb altres productes ecològics de contacte”, afegeix Minguella.

L’adaptació a les noves normatives de la Unió Europea han fet que empreses del sector arreu del continent s’hagin d’ajustar i ser més competitius en els seus productes. En aquest sentit, Grinward compta amb el registre europeu, el que ha impulsat la comercialització d’aquest més enllà de Catalunya a països com Portugal, França, Itàlia i Grècia.
Amb l’ull posat en l’expansió internacional
De fet, el mercat internacional és una branca molt significativa de la companyia catalana. “Actualment, un 42% dels nostres productes estan dedicats a l’exportació i la resta al mercat nacional. Per això estem treballant a ampliar aquest percentatge fins a un 65%, i que un 40 o 45 sigui al mercat de l’estat espanyol”, explica Minguella. En l’acumulat d’aquests dos mercats Altinco ha arribat a facturar 8 milions d’euros aquest 2024, un 10% més que en el seu exercici anterior i que preveuen que també sigui l’augment en facturació que veuran per a aquest 2025, arribant als 8,8 milions d’euros a finals d’any.
Entre els països on més negoci troba aquesta companyia de Lleida s’hi troben diversos del continent europeu, com Romania, Grècia i Portugal; seguits d’Àfrica i Amèrica, on comptem amb delegacions al Marroc i Colòmbia. Minguella explica que tots els mercats amb els quals treballen, més enllà de la Unió Europea on s’aplica més incisivament amb una normativa, ja han interioritzat la importància de la sostenibilitat i el consum de productes sense residus i respectuosos amb el medi ambient. “Tot i això, el registre del nou fitosanitari d’Altinco és només útil a la Unió Europea, i per això ara treballarem en encaixar els nostres productes arreu en els pròxims cinc anys”, assenyala Minguella.

Tot i la incertesa que envolta el mercat internacional i els fluxos econòmics actualment, des d’Altinco es vol seguir apostant per la internacionalització del comerç més enllà de les fronteres nacionals. En aquest sentit, Minguella indica que aquest procés per reforçar el seu negoci en altres països és una forma de diversificar: “En el món de l’agricultura sempre treballem amb molta incertesa perquè ens afecta el factor del clima, que pot canviar la situació d’un mercat molt fàcilment. Si comencem a facturar en llocs amb climes més diversos entre ells no estem tan subjectes a sequeres pronunciades com les que hem viscut a Catalunya els últims anys, per exemple”. Per això en l’àmbit intern s’està treballant en un pla de creixement per poder millorar l’equip d’exportacions, que ajudi en l’expansió a futur. Tot i això, Minguella afirma que la seva posició com a pime és més complicada que la d’altres grans corporacions per poder realitzar aquest procés d’expansió, però entomen el repte de ser presents en països tant de l’hemisferi nord i sud en els anys vinents.