El 2023 ha deixat una fita històrica per al mercat automobilístic. Per primer cop, un vehicle elèctric ha tancat el curs com el més venut del planeta. Segons les dades preliminars publicades per la consultora Jato Dynamics, el producte estrella de la multinacional d’Elon Musk Tesla, el Model Y, ha superat totes les expectatives i ha acumulat més entregues a clients que qualsevol altra opció al mercat. Tal com apunta la firma britànica, l’Y hauria arribat al final de l’exercici passat amb 1,23 milions d’unitats entregades, en el que Jato descriu com “un canvi seísmic” a l’estructura comercial de la mobilitat.
Val a dir que les dades publicades per Jato són encara preliminars. Com alerta la mateixa consultora, alguns països –pocs– encara no han fet públiques les seves xifres de vendes. Tot i això, el Model Y es troba, segons els analistes autors de l’informe, en una posició “inabastable” per a la competència, amb prop de 200.000 unitats venudes més que el seu rival més proper. L’analista global de Jato Felipe Muñoz assegura que l’escalada d’activitat de Tesla amb el seu producte estrella “no té precedents, particularment per a un vehicle entre els 10 més venuts del món”. Amb l’impuls assolit entre el gener i el desembre del 2023, el fill pròdig de la factoria Musk s’ha imposat per sobre de competidors que acumulaven anys de control sobre les llistes de vendes, especialment les fabricants asiàtiques.

Malgrat que la identificació de Tesla es dona principalment amb els Estats Units, el Model Y no ha trobat a sòl nord-americà el seu principal nínxol de mercat. De fet, l’èxit de l’elèctric prové, principalment, d’un rendiment espectacular als mercats xinès i europeu –els dos primers del món per volum de transaccions, encara ara–. Segons apunta Jato, les matriculacions al gegant asiàtic van tancar el curs en 456.000, el que suposa una gegantina escalada interanual del 45%. Així, la firma de Musk ha deixat enrere l’emergent mercat autòcton de la Xina, que es vanta de l’escalada de marques com ara MG o BYD –clarament insuficient si s’observen les dades de final d’any–.
A Europa, per altra banda, el creixement ha estat més moderat, si bé l’Y s’ha mantingut còmodament per sobre de les 250.000 unitats, molt per sobre de vehicles històrics d’empreses regionals com Peugeot, Volkswagen o Renault. Per aterrar al mercat europeu, Tesla ha adreçat el principal problema del cotxe elèctric als mercats comunitaris: uns preus massa elevats per a uns consumidors amb rendes més baixes que els homòlegs xinesos i nord-americans. Així, Tesla ha rebaixat el preu del seu model franquícia, fins a situar-lo, en ecosistemes com l’alemany, prop d’un 20% per sota de la mitjana del conjunt del sector del cotxe elèctric. “Com a resultat –sentencia Muñoz– Tesla és la primera marca que ve al cap als consumidors quan busquen un cotxe elèctric”.
Trencar la ratxa del Japó
Tot i que al mercat europeu la competència de Tesla són els vehicles locals, com ara el 208 o el T-Roc; així com l’emergent MG3, el veritable rival a batre per a la firma de Musk és, i fa anys que ha estat, Toyota. Encara ara, de fet, la companyia japonesa ocupa el segon i el tercer lloc al pòdium dels més venuts de l’exercici, amb el RAV4 completant el 2023 amb prop d’1,1 milions d’unitats entregades i el Corolla superant el milió de matriculacions. Malgrat la “forta presència” de la multinacional dirigida per Koji Sato a tots els mercats clau per a l’automòbil, la manca d’opcions elèctriques pures per als seus models de referència els ha fet perdre rellevància entre uns consumidors que entomen cada cop més la transició cap a la mobilitat alternativa.