Les rebaixes suposen un dels moments de l’any per als comerciants, ja que els permet acabar de vendre tots els romanents de les temporades anteriors. Aquest estiu del 2024 es presentava amb bones perspectives per als comerciants catalans, que confiaven que “dinamisme econòmic” i la baixada dels tipus d’interès permetrien a les famílies gastar més. Ara bé, després d’un mes amb les rebaixes els comerciants constaten que està sent una temporada certament desigual, especialment a causa de la forta presència del turisme. En aquest sentit, el president de Pimec Comerç, Antoni Torres, destaca que allà on s’acumula més gent, generalment les zones més turístiques, és on s’estan registrant més vendes. Tot i això, Torres lamenta que fora d’aquestes zones, els comerciants no estan registrant una tan bona temporada com s’esperaven, encara que tampoc està sent dolenta, assegura. Alhora, la vicepresidenta de Comertia, Laura Garcia, destaca que els comerciants del circuit turístic de Barcelona estan contents si “milloren les xifres de l’any passat”.

Per explicar el no assoliment de les altes expectatives per a aquesta temporada d’estiu, Torres explica que l’abundància de pluges durant el juliol ha llastrat el sector, tot i les bones dues primeres setmanes del mes. De fet, assegura que si no passa res estrany podríem estar davant d’un estiu lleugerament més fluix que l’any passat tot i la recuperació completa del turisme al país.

Tot i això, l’últim indicador de Comertia mostra com el conjunt de sectors ha registrat una mitjana de creixement del 5,3% durant el mes de juliol, respecte del mateix mes de l’any anterior. De fet, més de la meitat dels empresaris de l’entitat, el 63%, assegura que ha augmentat el tiquet mitjà durant aquest últim mes, mentre que el 26% l’ha mantingut igual i l’11% l’ha disminuït. A més, al llarg d’aquest mes de juliol el 73% de les empreses de Comertia van registrar un augment de vendes respecte del mateix mes de l’any anterior mentre que un 27% les va disminuir.

Dues persones miren sabates a l'interior d'una botiga durant la temporada de rebaixes / ACN
Dues persones miren sabates a l’interior d’una botiga durant la temporada de rebaixes / ACN

Barcelona menja a part

Com també acostuma a passar Barcelona suposa una dimensió completament diferent de la resta del territori català. En aquest cas és clarament on millor funcionen les temporades de rebaixes, ja que hi ha “molta més gent”, explica Torres. Tot i això, la cosa també va per barris, ja que els eixos comercials de la capital catalana estan registrant una bona dinàmica de vendes, encara que els barris on no es fa tanta vida diària la cosa va una mica pitjor. A més, destaca que aquells barris on hi ha grans obres durant aquests mesos també estan veient com les vedes estan baixant. En una línia similar es pronuncia Garcia, que insisteix que la tendència dels turistes que estan visitant la ciutat és de gastar més que l’any passat. Per contra, la vicepresidenta de Comertia destaca que fora del circuit turístic estan registrant “xifres molt tranquil·les”.

Tot i això, tant Torres com Garcia remarquen que observen, a cada any que passa, la tendència dels turistes a fugir de les grans marques comercials que es poden trobar a cada ciutat. El president de Pimec Comerç destaca que els visitants, tant a Barcelona com a la resta del territori, cada com busquen productes “originals i de consum responsable” i això fa que també estiguin disposats a pagar més diners. Normalment, afegeix, això es tradueix en la cerca de comerços de proximitat, ja que normalment acostumen a tenir producte de més proximitat, i, per tant, més sostenible i responsable.

Vista del Passeig de Gràcia / Foto - Jordi Play
Imatge d’arxiu del del passeig de Gràcia de Barcelona, un dels principals eixos comercials de la ciutat / Foto – Jordi Play

Per la seva part Garcia també apunta que estan detectant com els turistes busquen cada cop productes de més i major proximitat i, si poden, “de quilòmetre zero” en una recerca d’autenticitat que cada any que passa “va a més”, assegura. És per això que Torres assegura que el canvi de tendència.

Copa Amèrica i Eixos verds

Un dels fets més destacables d’aquest estiu a Barcelona serà l’inici de la Copa Amèrica de Vela, que en principi ha de portar a milers de persones a la ciutat. Tot i això, els comerciants no estant del tot segur com els afectarà. El 48% dels empresaris del retail consideren que l’esdeveniment no tindrà afectació directa en la facturació del seu negoci pel tipus de producte que ofereixen i la seva ubicació. Un 42% considera que sí que hi haurà un augment de la facturació i un 17% creu que la facturació es mantindrà igual.

És per això que Garcia comenta que, segurament, els barris i eixos allunyats del centre segurament no notaran directament l’impacte de l’esdeveniment, ja que els visitants de la Copa Amèrica tenen un poder adquisitiu molt alt i es poden quedar per la zona del centre de Barcelona. Tot i això, la vicepresidenta de Comertia confia en el fet que els visitants de la Copa Amèrica es moguin per la ciutat i tots els sectors acabin augmentant les vendes de forma indirecta. Alhora, remarca que tot són sensacions, ja que ningú té dades històriques del comportament d’aquest tipus de turista a la ciutat, ja que és el primer cop que la competició de vela més important del món se celebra a la capital catalana.

Imatge d'arxiu de la placeta que s'ha creat a la cruïlla entre Consell de Cent i Enric Granados / ACN
Imatge d’arxiu de la placeta que s’ha creat a la cruïlla entre Consell de Cent i Enric Granados / ACN

Per altra banda, Torres remarca que l’efecte dels eixos verds a la ciutat, inaugurats ara fa poc més d’un any, han provocat una mutació del comerç. Concretament, el president de Pimec comerç apunta que la majoria de les botigues dels carrers al voltant d’aquests eixos estan buscant canviar la seva ubicació i estan deixant “orfes” els seus carrers originals. És per això que considera que s’està castigant certs carrers amb la configuració actual dels eixos.

Més notícies
Notícia: Un think tank vinculat a Ciudadanos es creu el finançament singular i esclata
Comparteix
L'informe de Fedea alerta de la "reducció de l'aportació a la solidaritat si la Generalitat està presidida per independentistes"
Notícia: Coca-Cola Europacific Partners guanya 811 milions d’euros, un 5% menys
Comparteix
El volum ha disminuït a Europa, però el bon comportament del mercat d'Austràlia i Pacífic, amb les Filipines al capdavant, ho ha compensat
Notícia: El deute públic espanyol, prop del ‘default’ pels impagaments en renovables
Comparteix
Aquesta nova maniobra dels creditors de l'estat arriba poques setmanes després de dos nous embargaments a l'estat per part de Bèlgica i el Regne Unit
Notícia: L’aterratge de Bank of America catapulta les accions de Grífols un 2,57%
Comparteix
Les accions de classe A es van arribar a disparar un 3,35%, fins als 8,762 euros, però finalment s'han quedat amb un increment de fins als 8,696 euros

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa