En l’objectiu de seguir descarbonitzant el territori i promoure la mobilitat sostenible, s’ha firmat aquest dilluns un acord per part del president de la Generalitat Salvador Illa, el ministre d’Indústria Jordi Hereu, el president de la Generalitat Valenciana Carlos Mazón i la presidenta de la Comunitat Foral de Navarra María Chivite, per estudiar incentius eficaços al cotxe elèctric i incrementar el creixement de les infraestructures de càrrega.
En un acte a Barcelona on s’han reunit els dirigents polítics i Wayne Griffiths, el CEO de Seat i Cupra, s’ha signat un document anomenat “Declaració de Casa Seat” que suposa un pas important cap a l’electrificació. “Estem transmetent un missatge molt positiu al conjunt del país i d’Europa,” ha destacat Griffiths.
El document presentat aquest dilluns recull diverses actuacions i mesures per “garantir l’èxit” de la transformació elèctrica, que passa per plantejar un programa d’incentius que permeti disposar d’ajudes en el moment de la compra de vehicles elèctrics, poder tenir bonificacions fiscals o plans d’ajudes “complementàries” en l’àmbit autonòmic. En el seu discurs, Griffiths ha insistit que cal “treballar junts” per avançar cap a l’electrificació del parc automobilístic perquè “el mercat no arrenca”.

Impuls dels punts de càrrega i de promoció
Totes aquestes propostes també van acompanyades d’un impuls de les infraestructures de càrrega per part de les administracions. En concret, el document es fixa en aquells punts elèctrics “ultrarràpids”, i que pretenen desplegar pel territori amb un pla a cinc anys vista. A més, la Declaració també es compromet a implementar campanyes de comunicació per informar sobre els beneficis del cotxe elèctric, així com desmentir falsos mites sobre la seva utilització.
Salvador Illa ha assegurat que aquest document ha de servir per “democratitzar” l’accés al cotxe elèctric, que sosté que no ha de ser un luxe sinó que ha d’estar a l’abast de totes les famílies. El ministre Jordi Hereu ha remarcat que la transició cap al vehicle elèctric és “irreversible” i s’ha compromès que el govern espanyol hi treballarà perquè un futur amb una mobilitat electrificada sigui una realitat.
Les vendes d’elèctrics no milloren
Si es miren les dades, Espanya està molt endarrerida pel que fa a vehicles elèctrics venguts, ja que escassament arriba al 5% l’any 2024. Al conjunt d’Europa aquest número es troba al voltant del 13%, però l’objectiu per aquest 2025 és que els vehicles elèctrics suposessin un 25% de les vendes. Sobre la situació de l’estat espanyol Griffiths alerta que “no hi ha cap senyal de millora”.

En declaracions als mitjans, el president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, ha alertat que els problemes de desenvolupament del cotxe elèctric poden provocar que la producció de la planta de Martorell es vegi reduïda a un 10% del total de vehicles a l’any. Per això espera que l’acte de dilluns no es quedi en un gest “protocol·lari” sinó que serveixi per treballar en aquest problema. La signatura de la ‘Declaració de Casa Seat’ ha arribat precisament dies després que el Congrés dels Diputats hagi tombat la pròrroga de les ajudes del pla Moves, que s’incloïen en el decret òmnibus. El president de la Generalitat Valenciana ha estat l’únic representant polític que s’hi ha referit i ha confiat que el “bloqueig” sigui “passatger”. “No hauria d’estar condicionat a res més, hauria de ser un decret específic, allunyat de discussions partidistes”, ha sentenciat.