Després de mesos d’incerteses i conflictes geopolítics que han deixat el sector del petroli en mans d’una creixent especulació de la qual s’han lucrat grans companyies, sembla que l’esperada estabilitat torna a regnar en els preus del carburant. En conseqüència, el sector viu una “reducció atípica” aquest estiu, segons afirma Manel Montero, director general del Grupo Moure. Normalment, l’època de vacances registra alces en el preu de la gasolina i el gasoil a causa de l’augment de la demanda, ja que la gent utilitza el cotxe per marxar fora. Tot i això, l’agost del 2024 s’ha convertit en l’oasi dels consumidors de carburant, ja que omplir el dipòsit aquest mes és gairebé tres euros més barat del que era l’any passat, quan l’estabilització del mercat semblava lluny de ser una realitat. “El mes d’agost, els preus del combustible han experimentat una notable reducció en les nostres estacions de servei, una tendència que s’ha reflectit en tot el sector”, revela Montero, qui recorda que el preu mitjà del litre de gasolina va tancar aquesta última setmana en 1,603 euros, mentre que el litre de gasoil ho va fer en 1,473 euros, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea.
Les teories sobre aquesta baixada del preu i la seva durada varien segons les perspectives dels experts. De fet, els consultats pel Món Economia reconeixen que hi ha més d’un factor clau que ha portat a la caiguda dels preus. En aquest sentit, la combinació de la demanda moderada, l’aturament del funcionament d’algunes fàbriques per vacances i la baixada de costos de refinament han escurçat els marges de les companyies i, per tant, s’ha abaratit el carburant. Ara bé, sense dubte el pilar essencial d’aquesta equació ha estat l’estabilització -o en alguns casos la cronificació- dels conflictes geopolítics del món. “La fragilitat del mercat i les tensions que va provocar la guerra d’Ucraïna van crear la tempesta perfecta per a l’especulació, i com a conseqüència l’augment dels preus”, explica Montero, qui reconeix que com més escalen els conflictes en l’àmbit mundial més es “desestabilitza el preu del carburant” i, per tant, més repercuteix en la butxaca del consumidor. El mateix argument desglossa, Lluís Nieves, director general de Nieves Energia, qui manté que “si ho comparem amb anys anteriors, estaríem amb un escenari més estable”.
Paral·lelament, l’oferta de carburant fa temps que no està restringida del tot, és a dir, l’accés al petroli s’ha normalitzat i com a tal, el preu baixa fins i tot des dels països productors. De fet, la mateixa Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) va anunciar l’eliminació de les restriccions voluntàries de la producció de petroli, tot i que les retallades es perllongaran fins al 2025. És per això, que Nieves concreta que les baixades podrien continuar després de l’estiu i veu amb cert optimisme l’evolució del mercat en els pròxims mesos: “Enguany, ens trobem en una situació més estable i si es mantenen, o fins i tot milloren les activitats comercials amb els països productors, podríem veure accentuada aquesta tendència”. Tot i això, l’expert roman a l’espera de notícies d’altres factors importants que repercuteixen en el preu del carburant, com per exemple l’evolució de la paritat euro-dòlar, “on les eleccions als Estats Units poden generar canvis importants en funció dels resultats”.

La demanda, als nivells del 2023
El que provoca les pujades de preu del carburant a l’estiu és el creixement de la demanda. “L’estiu és època de molts desplaçaments que pot fomentar una major demanda i, per tant, una pujada de preus”, reitera Nieves, qui a més afegeix que aquest any s’han ajuntat diverses situacions excepcionals que han propiciat baixades en comptes dels tradicionals augments de preu: “Cal recordar que també és un període de parada o menor activitat d’empreses, que pot repercutir en un menor consum en sectors industrials o cadenes logístiques de transport que, enguany ha coincidit amb una baixada dels mercats”. En aquest sentit, el 2023, quan l’oferta era més reduïda, un augment dels consumidors collava més el mercat i repercutia directament en el preu de la gasolina i el gasoil. Aquest any, tot i que la demanda ha augmentat com cada estiu, l’oferta no s’ha reduït, un altre marcador estable que ha provocat els resultats obtinguts. “Haurem de fer balanç a final de mes, però tot apunta que la demanda s’haurà mantingut”, remarca el director general de Grupo Moure.
“Tradicionalment, es dona un efecte totalment contrari en aquest període vacacional. En el 2023 fins a setembre els preus no van començar a retrocedir; mentre que, amb els preus mitjans actuals, omplir un dipòsit de gasolina costa uns 2,63 euros menys que l’any anterior, mentre que un dipòsit de 55 litres de dièsel són al voltant d’1,59 euros menys que en el mateix període de l’any 2023”, detalla Montero. El mateix pensa Jordi Roset, propietari de Petrolis Independents, qui recorda que la demanda fluctua i puja, però rarament disminueix a l’estiu: “Les gasolineres de la costa tenen més moviment per les vacances i es redueix la demanda de les de l’interior”.
Una situació “estable” que penja d’un fil
La guerra és una de les grans per ocupacions del sector dels carburants. Tant és així que els experts fantasiegen amb l’estabilitat sense perdre de vista que en qualsevol moment un conflicte bèl·lic podria destarotar aquesta calma. “L’escalada de tensions geopolítiques mai és una bona notícia pel nostre sector”, confirma Montero, qui afegeix que “la cronificació del conflicte d’Ucraïna ha permès aquesta estabilitat”. D’aquesta manera, l’expert sosté que en qualsevol moment es podria reactivar alguna confrontació que “tornaria a donar marge a les grans refineries de petroli a especular sobre el preu”. També el conflicte d’Orient Mitjà, amb el genocidi d’Israel a Gaza és una mosca darrere l’orella pels experts. Si bé és cert que no hi ha afectacions directes amb els països en conflicte en l’actualitat, l’entrada d’algun altre jugador en aquesta guerra podria suposar un xoc pel mercat: “Si la situació en els conflictes bèl·lics empitjora, podem trobar augments de preus com els que hem vist en el passat”, recorda Nieves. Per altra banda, però l’expert també explora la possibilitat d’un cessament de les tensions o un “alto el foc que relaxés la situació”. “Tot penja d’un fil en aquestes qüestions”, conclou Montero.