Les mesures fiscals contra la inflació alimentària no estan funcionant com planejava Moncloa. Tot i la celebració de Nadia Calviño de l’efectivitat de la rebaixa de l’IVA als productes bàsics -que planeja mantenir tot i la caiguda de la inflació- els preus alimentaris no baixen al ritme desitjat. De fet, segons un informe de l’associació de consumidors Facua sobre l’evolució de costos de l’alimentació durant el primer semestre, quatre de cada 10 productes afectats per la bonificació a l’impost són ara més cars que abans de la implementació de la mesura, a principis de l’any. El document, publicat aquest mateix divendres, estudia els preus de fins a 1.000 ítems en vuit grans supermercats de l’Estat.
Segons els estudis mensuals de l’organització, és possible que hagi arribat l’estabilització de l’encariment dels aliments, en tant que el nombre de productes que pateixen una pujada de preus -quatre de cada 10- és el mateix que ara que els mesos de maig i abril; mentre que al març eren un de cada tres i al febrer un de cada cinc. Així, si bé la inflació va anar afectant a més productes bàsics cada mes durant el primer trimestre, en el segon la pujada sembla haver tocat sostre.
Les cadenes més inflades
Segons l’estudi de Facua, Aldi és la cadena amb un percentatge més elevat de productes encarits, amb un 57,6% dels aliments afectats per l’IVA. També supera el 50% Carrefour, on fins a 90 ítems són més cars ara que a finals de desembre del 2022. Per altra banda, només Mercadona baixa del 40% que estableix la línia general, amb 46 productes encarits sobre els 143 que l’organització ha estudiat. La resta de grans supermercats oscil·len entre el 40 i el 45% de la seva base de vendes.
Els vegetals lideren les pujades
En un moment d’intensificació de la sequera, en que el sector agroalimentari pateix les conseqüències de la manca d’aigua en els seus cultius, les fruites i verdures lideren l’avenç de la inflació alimentària durant els primers mesos de l’any. Segons l’informe de Facua, 160 dels productes que marquen preus més alts que fa sis mesos pertanyen a aquest grup; seguits pels olis vegetals i els làctics, que representen un 20% i un 13,8% respectivament dels ítems encarits. Crida l’atenció la pujada d’alguns productes concrets, com ara algunes marques d’arrós, les pastanagues o l’oli d’oliva suau, que en algunes cadenes de distribució s’han mogut entre el 40 i el 50% del preu.
Amb tot, l’entitat denuncia que els estudis que el ministeri d’Agricultura s’havia compromès a realitzar per fer un seguiment dels efectes de les seves mesures “no s’estan portant a terme”. Segons ha comunicat Facua, el departament assegura que “no té atribuïdes les competències en matèria fiscal” per fer aquests estudis. En aquest context, l’organització de consumidors pretén estendre la seva denúncia contra fins a vuit supermercats davant la CNMC pel seu tractament dels preus dels aliments.