MónEconomia
Els preus dels aliments han crescut quasi un 40% en els últims tres anys
  • CA

El preu dels aliments ha crescut als supermercats en els últims anys, això és innegable. De fet, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha assegurat en el seu últim informe que des del 2021 l’alimentació s’ha encarit un 38%. En aquest estudi, l’OCU en què han analitzat més d’un centenar de productes presents en set grans cadenes de supermercats amb presència a l’estat. En concret, l’estudi recull els preus en els supermercats en línia d’Alcampo, Carrefour, Condis, Dia, El Corte Inglés, Eroski i Mercadona en deu ciutats diferents arreu de l’Estat.

Entre els supermercats examinats els que més han encarit els seus preus han estat Carrefour i Alcampo amb pujades del 45% i el 43% respectivament, mentre que tanca el podi Mercadona amb augments del 32% de mitjana. Tot i els augments, l’organització de consumidors matisa en el seu informe que no tots els supermercats han incrementat els seus preus en la mateixa mesura. Les úniques grans cadenes que no s’han tingut en compte a l’estudi són Lidl i Aldi, ja que no tenen botiga en línia.

Secció d'oli d'oliva d'un supermercat / Ricardo Rubio - Europa Press
Secció d’oli d’oliva d’un supermercat / Ricardo Rubio – Europa Press

El preu de l’oli es dispara un 225%

Entre els aliments, l’estudi torna a assenyalar que l’oli d’oliva ha estat el producte que més s’ha encarit en aquests últims anys amb un augment de fins al 225%, seguit del sucre blanc (91%) i el suc de taronja (81%). També s’han vist increments significatius en el iogurt natural, l’arròs, els ous, les pastanagues, els macarrons o les barres de gelat. Les menors pujades s’han registrat entre les fruites i verdures, tot i que de mitjana han incrementat en un 20%.

L’OCU ha atribuït aquest increment a l’augment dels costos dels productors, sobretot en fertilitzants i combustibles en el cas dels productes frescos. Així, han avisat que alguns aliments, com les pomes o els plàtans, han experimentat majors increments en els mateixos supermercats.

Davant d’aquests augments, l’OCU ha exigit que la rebaixa de l’IVA es mantingui més enllà del juny i que s’ampliï a la carn i al peix. Segons l’organització, la rebaixa de l’IVA ha tingut un impacte limitat en el control dels preus a supermercats, però igualment exigeixen que es mantingui més enllà de juny i s’ampliï a la carn i el peix. “El 50% de les famílies tenen dificultats per adquirir-los”, han avisat. De la mateixa manera, l’OCU demana augmentar de forma substancial el xec de 200 euros per a famílies amb ingressos de menys de 27.000 euros, així com el nombre de beneficiaris.

Més notícies
Notícia: El preu per habitatge cau a Catalunya deixant enrere el seu màxim històric
Comparteix
Catalunya és el quart territori de l'Estat on l'habitatge va ser més car l'any passat
Notícia: La inflació a l’eurozona cau fins al nivell més baix en tres anys
Comparteix
La taxa ja s’apropa a l’objectiu del 2% que persegueix el Banc Central Europeu i facilita la baixada de tipus que espera el mercat
Notícia: La nova febre de l’or: preu en màxims històrics per la incertesa dels tipus
Comparteix
Una unça troy d'aquest valor de refugi equival a 31,1 grams i ara mateix es paga a gairebé 2.300 dòlars
Notícia: L'”omertà” a la banca europea: així dispara el seu benefici a costa del BCE
Comparteix
El professor d'Economia Política a la London School of Economics Paul de Grauwe denuncia una "transferència" de recursos a la banca privada equivalent a l'1,1% del PIB de la Unió

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa