El model de consum de la televisió ha canviat radicalment en els últims deu anys a causa de la irrupció de les plataformes de streaming com HBO o Netflix. Ara bé, des de la seva irrupció a l’estat, aquestes noves plataformes sota demanda han apujat els seus preus gairebé un 82% de mitjana, segons una anàlisi elaborada per Kelisto.es. D’entre totes les opcions que disposem al mercat, actualment la més usada és Amazon Prime Vídeo, atès que el 74,3% dels usuaris que utilitzen aquest tipus de serveis està abonat a aquesta, seguida de Netflix (69,5%), Disney Plus (40%), HBO Max (36%), Movistar Plus+ (19,1%) i DAZN (15,1%).
En concret, aquest estudi apunta que Amazon Prime, que va arribar el desembre de 2016 amb un pla anual únic de 19,95 euros, avui dia ja val 49,9 euros l’any, el que suposa un augment del preu de fins al 150% després de dues pujades. Aquest augment no és igual al de l’IPC, ja que en aquests anys els preus han crescut només un 19,1%.
Un any abans que Amazon, el 2015, va arribar Netflix amb un pla estàndard de 9,99 euros mensuals que, al ca dels anys, s’ha encarit fins als 12,99 euros (+30%). A més, en aquests anys la companyia nord-americana, ha tret al mercat un pla prèmium que en un inici costava 11,99 euros al mes. Ara bé, actualment has de pagar 17,99 euros (+50%) per poder gaudir del pla en qüestió. Pel que fa als preus, en aquest període el cost de la vida s’ha encarit un 21,1%.
De fet, a l’estudi s’apunta que Netflix va ser la primera de la llista a arribar a l’estat a més que també es va atrevir a llançar un pla amb anuncis i a exigir un càrrec extra a canvi de compartir compta amb algú que no visqui en la mateixa casa. Alhora, recorden que “la tarifa prèmium ha augmentat un 50% el preu i fa uns dies anunciava un nou increment en tres països (França, els Estats Units i el Regne Unit), si bé és possible que acabi estenent-se també a Espanya”, ha ressaltat Kelisto.es.
Una de les plataformes més joves que hi ha al mercat és Disney Plus —que va arribar a Espanya l’any 2020— que ja ha anunciat que actualitzarà de nou les seves tarifes el pròxim 1 de novembre. Aquesta nova pujada del preu per al qual provocarà que el preu mensual per usar la plataforma sigui d’11,99 euros al mes quan va començar costant 6,99 euros. Això suposa un augment del 71,53% en poc més de tres anys i mig.
Així mateix, HBO Max va aterrar a Espanya el novembre de 2016 i des de llavors la plataforma ha pujat dues vegades les seves tarifes, que van passar de costar 7,99 euros al mes a situar-se en 9,99 euros (+25%). No obstant això, aquesta plataforma ha llançat una opció de pagament anual per 69,9 euros que suposa una rebaixa per als qui paguin la subscripció de dotze mesos.
Quant a Movistar Plus+, si bé no arriba a tenir ni tres mesos de vida, el servei al qual va substituir l’agost passat a Movistar Plus Lite, que podia contractar-se des de juny de 2019. “Amb el canvi de nom aquest estiu també se li van afegir més continguts, entre ells, un partit de LaLiga i un altre de la Champions per jornada, i va augmentar la quota, de 8 a 11 euros (+75%)”, destaca l’estudi.
DAZN i el sobrecost del futbol
Finalment, DAZN va arribar a Espanya el febrer de 2019 amb una tarifa de 4,99 euros al mes, però a mesura que ha anat sumant competicions, com per exemple MotoGP o la meitat dels partits de LaLiga EA Sports, el seu preu s’ha encarit i encapçala la llista de pujades. Així, el seu pla Essencial, que abans fregava els cinc euros mensuals, costa ara 29,9 euros mensuals, gairebé sis vegades més quan la inflació des de la seva arribada al país s’ha situat en el 17,7%.
“Els increments de totes elles han estat justificats per l’augment del seu catàleg i les inversions en noves produccions, però sorprèn la diferència quan el col·loquem enfront de l’evolució de l’IPC entre els llançaments de cadascuna i setembre de 2023”, adverteixen els autors de l’informe.
En aquest sentit, la portaveu de Kelisto.es, Sara Perales, ha apuntat que existeix una tendència comuna en les últimes actualitzacions de tarifes de les plataformes i que consisteix en el fet que per a aconseguir una quota rebaixada l’usuari haurà de veure anuncis. “Amb la incorporació de noves tarifes s’incrementa el preu final per als quals vulguin aconseguir les millors condicions, amb més qualitat en les reproduccions i pantalles simultànies. Amb tot, l’abast d’aquestes plataformes és indiscutible: vuit de cada 10 espanyols compte amb accés a algun proveïdor”, afegeix l’experta.