MónEconomia
El preu dels aliments multiplica el cost de la cistella de la compra

La inflació s’ha disparat en l’últim any i això ha provocat que el preu dels aliments s’hagi multiplicat. De fet, durant el passat setembre, els ciutadans de l’estat han pagat, de mitjana, un 10,9% més per la cistella de la compra que fa un any. Aquest increment del preu es deu, principalment al fet que els preus van registrar un augment del 9,2% mentre que el volum només va experimentar un ascens de l’1,6%, segons les últimes dades publicades per NIQ.

D’aquest augment de preus el principal causant han estat els aliments, ja que s’ha encarit un 12,5% des del setembre passat. Per altra banda, ha estat la categoria que ha crescut més en demanda, amb un augment del 2,5% de les vendes en volum. Per la seva part, els articles de drogueria i perfumeria així com les begudes han registrat alces més moderades en els seus preus, concretament en un 8,5% i un 7,8%, respectivament. Mentre que les begudes es manté invariable en la demanda, amb una pujada del 0,1%, la drogueria i perfumeria van incrementar el volum de les vendes en un 2,1%.

Respecte als preus, aquests continuen registrant variacions a l’alça enfront d’un any abans i així, l’alimentació va incrementar el seu preu en un 9,7%, mentre que les begudes ho va fer en un 7,7% i drogueria i perfumeria va ser un 6,3% superior respecte a setembre de 2022.

L’oli i el sucre, els aliments que més s’han encarit

Entre els productes que més van augmentar de preu durant el setembre, destaquen sobretot els olis, amb un increment del 32,3%, sobretot a causa de l’augment de l’oli d’oliva, seguit pel sucre (30,2%). Tanquen el podi les verdures congelades (20,7%), seguides dels aliments infantils (19,2%), l’arròs (17,4%), la parafarmàcia de gran consum (16,2%), la protecció solar (15,9%), els gelats (15,7%), el formatge, amb una pujada del 14,7% i els cereals, amb un augment del preu del 14,5%.

Pel que fa als menors creixements respecte a l’any passat, els productes que menys han crescut han estat els detergents de la roba, amb un 1,5%, els fruits secs i els formatges de bola, amb increments de l’1,3%. En aquesta línia, el formatge fos i el maquillatge, amb un 0,6%, de pujada en tots dos casos o les pastes que s’incrementen un 0,1% han mantingut els preus.

Tot i que el balanç final sigui un augment de preus pròxim al 10%, en l’últim any també hi ha hagut productes que han reduït el seu preu. Un d’aquests són els d’higiene femenina, que han registrat un descens de l’1,5%; la margarina, amb un 1,8% menys; el formatge ratllat, amb un preu un 3,7%, o els productes de tractament facial, amb una caiguda del 6,4%.

La directora general de NIQ per al Sud d’Europa, Patricia Daimiel, ha assenyalat que a “excepció de la inusual situació de l’oli d’oliva” s’observa “com les pujades en les categories més inflacionistes són més moderades que en mesos anteriors, mentre que ja es van observant algunes caigudes de preus més significatives en unes certes categories”.

“Sens dubte, la situació de preus alts influirà en el comportament dels consumidors en l’actual campanya de Nadal, que ja ha començat en els establiments. Esperem que els consumidors reorientaran de forma més calculada la seva despesa i podríem veure així una major aposta per les reunions i celebracions dins de la llar, en detriment d’altres despeses més grans com a viatges, esdeveniments i menjars fora de l’àmbit domèstic”, ha explicat.

Més notícies
Notícia: El congrés d’eSports més gran d’Europa aterra a Barcelona aquest octubre
Comparteix
La trobada comptarà amb més de 60 ponents del sector dels esports electrònics
Notícia: Cau al 4,3% la inflació a l’eurozona el setembre, la més baixa en dos anys
Comparteix
La rebaixa s'explica per l'aprofundiment de la reducció del cost de l'energia i la moderació de l'encariment dels aliments
Notícia: Catalunya impulsa un 6,5% l’afiliació turística en un estiu de rècord
Comparteix
El país va ser el segon territori espanyol que més afiliats va guanyar dins del sector turístic
Notícia: Primer intent de Musk de cobrar per fer servir X, l’antic Twitter
Comparteix
El milmilionari sud-africà enceta un període de prova a Nova Zelanda i Filipines en què els nous usuaris han d'abonar una quota anual per fer servir la plataforma

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa