MónEconomia
L’estabilitat reforça el retorn a la normalitat dels carburants catalans

El 2023 ha estat un dels primers anys de l’esperada normalitat en molts els sectors. Després de la covid i el temps de crisi posterior encara hi ha àmbits que no acaben de trobar l’encaix perfecte entre despeses i ingressos que tenien abans de la pandèmia. El sector del combustible ha estat un dels que més ha trigat a tornar a recuperar el ritme, però sembla que aquest any sortint hauria estat el definitiu per alguns. A Catalunya els petits i mitjans empresaris opinen que la situació s’ha estabilitzat i -tot i que els preus continuen més elevats que el que es recordava- les empreses del sector ja han assumit que aquestes són les noves xifres “normals.” Sense el descompte dels 20 cèntims que va fer el govern espanyol als consumidors ni la llarga ressaca que va deixar la pandèmia i amb l’electrificació fent passos de formiga, els comptes de resultats de les companyies s’estabilitzen, però també ho fa el seu nombre de consumidors. No obstant això, Lluís Nieves, director general de Nieves Energia assegura que no ens hem de confiar i recorda que “el 2023 ha sigut un any de lluita per a nosaltres que continua en aquest 2024”. Per a ell, la nova normalitat no només implica una estabilització de preus sinó la desaparició de la competència deslleial que “fa perdre milers de milions a les empreses que juguen net”.

El paràmetre que més s’ha repetit en les entrevistes del Món Economia ha estat el consum per part dels clients. Si mirem les xifres d’abans de la pandèmia i les del 2023, sembla que els usuaris encara no han tornat a posar el cotxe dins la seva roda de la quotidianitat. Segons explica Manel Montero, director general de Grupo Moure, “no ha baixat gaire el nostre consum de litres”. En aquest sentit, per a una empresa del sector del combustible, es mesura la quantitat de clients amb litres, és a dir, si hi ha més consum, més litres es venen. Tal com explica Montero, les xifres s’han mantingut, però no han arribat a on estaven abans de la pandèmia. També en la mateixa línia s’ha expressat Jordi Roset, director general de Petrolis Independent, que ha reconegut que tot i que el consum ha baixat un 5% en referència a abans de la pandèmia “és un paràmetre normal donades les circumstàncies”.

“La demanda de combustible ha quedat ressentida per les variacions de preus que es van produir el 2022 i s’ha produït en el mercat una davallada en el consum de gasoils en l’àmbit nacional”, alerta Nieves. D’aquesta manera, el directiu reconeix que les tendències en la població han anat canviant i que encara que no sigui una xifra preocupant, ja no hi ha el mateix consum que hi havia abans. A més, si es comparen els preus del 2022 amb els d’aquest últim anys, és evident que han baixat, però encara es troben per sobre les dades de la prepandèmia, un factor més que podria determinar la davallada del consum. Tot i això, una altra explicació que li veuen a aquesta situació tant Montero com Roset és l’evolució dels cotxes, ja que cada vegada són més eficients i “gasten menys combustible“. És per això, doncs, que la caiguda del consum és mínima en les empreses del sector.

Si bé és cert que 2023 no ha superat les dades del 2019, encara s’esperava un any més convuls del que ha estat. A partir del gener del 2023, el govern espanyol va deixar de donar un descompte de 20 cèntims al litre a tots els consumidors de combustible. Aquesta decisió va provocar que caigués la demanda del sector durant el primer mes de l’any i part del segon. “S’ha observat una millora de la demanda a mesura que ha anat avançant el 2023”, afirma Nieves, mentre afegeix que ha servit molt que en el sector transport les ajudes continuessin vigents. “Les caigudes que vam tenir al gener ja no s’han tornat a produir”, avisa Roset, que recorda que aquella situació va ser una conseqüència directa de la compra de carburant el desembre del 2022. “La gent es va espantar i van omplir el dipòsit abans que acabés el descompte”, confirma.

Imatge d'una usuària a una benzinera / EP
Imatge d’una usuària a una benzinera / EP

Uns comptes de resultats d’acord amb la nova normalitat

Si mirem les xifres en concret, les empreses no han patit grans pèrdues durant el 2023, de fet, la facturació d’algunes s’ha mantingut bastant estable, una situació prou favorable donat que el 2022 fou un any d’inflació de preus, que l’any següent s’ha anat estabilitzant. Grupo Moure, per exemple, ha tancat l’any 2023 amb una facturació total de 103 milions d’euros, la qual cosa suposa un augment de gairebé el 10% respecte a l’any anterior. Amb aquestes dades, fruit de la diversificació del seu negoci -ja que compta amb diferents empreses del sector- la companyia preveu continuar la seva expansió el 2024. “Confiem que augmentarà la facturació un 30% en termes interanuals fins a aconseguir els 130 milions d’euros”, detallava el president i fundador, Marcos Moure en la roda de premsa de resultats.

D’altra banda, la xifra de negoci de Nieves Energia, l’empresa més gran del sector a Catalunya s’ha elevat fins als 3.000 milions d’euros el 2023, uns resultats si que s’allunyen una mica més dels que es van aconseguir el 2022, quan va arribar a tocar els 4.000 milions d’euros. Segons Nieves, aquesta davallada té “una explicació senzilla”. Tal com ell relata, els preus que es van veure el 2022 queden lluny dels valors de 2023. “En combustible el factor preu és un condicionant clau per a la xifra de negoci, parlem de diferències de més del 30% des dels moments més àlgids de 2022 als valors de 2023, la relaxació dels preus de mercat expliquen aquesta evolució”, explica l’empresari, que afegeix, però que “el volum de vendes si ha millorat en aquest últim any”.

L’electrificació “no té l’última paraula”

El sector dels combustibles no té els dies comptats afirmen els experts. De fet, el ritme de l’electrificació no és el que hauria de ser, el que fa que les petrolieres puguin continuar tranquil·les. Tot i això, fer prediccions sobre un sector com aquest a llarg termini sempre és difícil. “De com evolucionaran els preus poca certesa podem tenir”, reconeix Nieves, qui assegura, però que “el que si queda lluny és una electrificació massiva del parc de vehicles”. En aquest sentit, Montero també apunta que abans hi haurà un auge del combustible sostenible que no de l’electrificació: “El cotxe elèctric continua necessitant unes infraestructures que no existeixen, en canvi, els nous combustibles no”. Una opinió que també defensa Nieves que reconeix que aquests “poden aportar canvis reals al model actual en un menor termini, amb unes necessitats d’inversió més assequibles i unes exigències al consumidor final més raonables“.

Més notícies
Notícia: Moncloa inclou els 140 municipis catalans tensats en l’índex de preus de lloguer
Comparteix
El sector immobiliari accepta "amb dubtes" la publicació al BOE de la delimitació de les àrees tensades
Notícia: El BCE vol “reformes estructurals” per millorar la competitivitat d’Europa
Comparteix
De Guindos aposta per una pujada general dels salaris sempre que no dispari la inflació
Notícia: AstraZeneca invertirà 500 milions més del previst al hub de Barcelona
Comparteix
La farmacèutica nord-americana ha decidit duplicar la plantilla del hub de Barcelona fins als 2.000 treballadors
Notícia: Brussel·les pressiona Espanya per accelerar el pla de recuperació
Comparteix
Europa ha advertit que "totes les autoritats" espanyoles han d'augmentar "els seus esforços" per tal de completar el pla de recuperació

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa