El preu del carburant comença a trobar certa estabilitat després de gairebé dos anys de pujades i baixades. D’ençà que els preus van caure per la pandèmia i van doblar-se durant la guerra d’Ucraïna, sembla que el mercat s’ha anivellat. Si ens centrem en els preus de l’estat espanyol, tant el dièsel com la gasolina fa mesos que no registren xifres més altes dels 1,90 euros el litre. Tot i que no és una situació aïllada, el cert és que l’estat espanyol és una classe de paradís dins la Unió Europea i des de fa mesos, registra dades per sota la mitjana. La raó principal d’aquesta caiguda per sota d’Europa és senzilla: la càrrega impositiva dels carburants espanyols és la vuitena més baixa de la UE. Aquesta condició no només afavoreix el producte a l’Estat sinó que atrau els transportistes estrangers, el que provoca un augment de la demanda molt beneficiós.
“L’impacte fiscal dels països fronterers amb l’estat espanyol és més alt que el nostre”, explica Manel Montero, director general del Grup Moure. En aquest sentit, tots els experts consultats pel Món Economia, coincideixen en afirmar que els impostos juguen un paper clau en la diferència de preu entre Europa i l’estat espanyol. De fet, segons explica el fundador i director general del Grup Nieves, Lluís Nieves, confirma que “és una de les raons per les quals l’espanyol és un dels mercats més competitius”. Així doncs, aquesta càrrega impositiva baixa, col·loca el país en el rànquing dels més barats d’Europa.
Si mirem les últimes dades publicades, el preu de la gasolina sense plom de 95 es mantenia a Espanya la setmana passada, per sota de la mitjana de la Unió Europea, situada en 1,667 euros el litre, i de l’eurozona, amb un preu mitjà d’1,714 euros. En el cas del dièsel, el preu a l’estat espanyol també va ser inferior al de la mitjana de la UE, que és d’1,639 euros, i de la zona euro, on marcava un preu d’1,661 euros. “Els impostos estatals sobre el carburant són els més barats d’Europa“, constata Montero. Una opinió que també comparteix Jordi Roset, director general de la cadena de gasolineres low-cost, Petrolis Independents, qui assegura que “aquesta situació ja estava consolidada, no és una novetat de després de la guerra d’Ucraïna”.

Un negoci a la frontera
D’altra banda, una raó més marginal, però igual d’important pel preu és la “ubicació privilegiada”, en paraules de Nieves, que té l’estat espanyol. En aquest sentit, la geolocalització espanyola manté el país connectat amb les capitals més importants d’Europa: “La nostra xarxa logística és la millor en l’àmbit europeu”, afegeix el fundador de Grup Nieves, qui també assegura que “la connexió, més enllà de la terrestre, també és molt útil”. Així doncs, el baix preu del carburant a l’estat s’explica per aquests dos motius, primerament, els impostos, però també la forta demanda que es crea per la seva gran connexió amb l’exterior.
Aquesta situació crea una oportunitat per a totes aquelles empreses espanyoles que tenen gasolineres a la frontera. “Molts camions creuen per tal de tenir carburant més barat”, explica Roset. Tanmateix, Nieves també reconeix que això és un dels sectors que sosté molts negocis, ja que les estacions a la frontera facturen més que algunes altres repartides per Catalunya. “Les nostres condicions permeten vendre producte a transportistes, més enllà del consumidor”, explica el fundador del Grup Nieves. El principal motiu del consum dels transportistes professionals a l’estat espanyol és el preu. En comparació amb el francès, per exemple, el carburant espanyol és molt més barat: “Irun i la Jonquera estan plens de gasolineres”, explica el director general de Petrolis Independents, qui afegeix que “en un turisme no es nota tant, però els camioners es poden estalviar fins a 300 euros”.
Desacord amb la pujada d’impostos
Que els preus de l’estat espanyol són els més barats d’Europa és una realitat. Tot i això, hi ha diferents opinions sobre si és una bona o una mala notícia pel mateix sector. Mentre Nieves assegura que aquests impostos “no s’han de pujar”, Roset i Montero reconeixen que podria ser una bona idea. “Augmentar els impostos al carburant seria nefast per transport, les benzineres i el consumidor final”, sentencia el director general del Grup Nieves. En canvi, Roset explica que aquesta baixa càrrega impositiva fa un favor a les grans productores i refineries, ja que “poden augmentar els seus marges”. D’aquesta manera, l’empresari propietari de Petrolis Independents reitera que una pujada dels impostos només faria mal als marges dels productors: “Sembla que hi hagi un pacte ocult entre els grans productors i el govern espanyol”.