L’Organització de Consumidors Europeus (BEUC, en les seves sigles en francès) ha denunciat davant la Comissió Europea i la xarxa europea de consumidors set aerolínies, entre elles Ryanair i les espanyoles Vueling i Volotea, per pràctiques abusives com cobrar l’equipatge de mà. “Prenem mesures contra set aerolínies que estan explotant els consumidors i ignorant el màxim tribunal de la Unió Europea, que ha dictaminat que cobra l’equipatge de mà de mida raonable és il·legal”, ha explicat el director general de la BEUC, Agustín Reyna, que representa organitzacions de consumidors d’una dotzena de països. Fa mig any, el Ministeri de Consum espanyol va imposar una multa històrica de 179 milions d’euros a cinc aerolínies de baix cost pel mateix concepte.
Reyna ha reclamat a la Comissió Europea que aprofiti la revisió del reglament de drets dels passatgers aeris que s’està negociant a Brussel·les per aclarir els “serveis que s’han d’incloure en el preu bàsic del bitllet”, ja que sovint els viatgers donen per fet que amb la tarifa bàsica podran embarcar amb una bossa petita i una maleta d’equipatge de mà. L’acció de l’Organització de Consumidors Europeus està dirigida contra Easyjet, Norwegian Airlines, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizzair i compta amb el suport de 16 organitzacions de 12 països. La polèmica dels equipatges de mà ve de lluny, ja que el 2014 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictaminar que les aerolínies no haurien de cobrar un suplement sempre que compleixi uns requisits “raonables” tant de pes com de mida i no contravingui els “requisits de seguretat aplicables”.

La multa del govern espanyol, a Brussel·les
Fa uns mesos, el Ministeri de Consum espanyol va multar amb 179 milions d’euros Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea, totes cinc al punt de mira de la BEUC, per diverses pràctiques abusives com obligar a pagar per l’equipatge de mà, cobrar un recàrrec per triar seient o no permetre els pagaments en metàl·lic. Consum, que havia obert un expedient a finals del 2023 després d’una denúncia de Facua, assegura que es tracta de polítiques molt esteses entre les aerolínies de baix cost. Les multes es consideren exemplars i es reparteixen de la següent manera: Ryanair (107,8 milions), Vueling (39,3 milions), EasyJet (29,1 milions), Norwegian (1,6 milions) i Volotea (1,19 milions).
Les aerolínies han portat el cas a la Comissió Europea, que va començar a examinar-lo a principis d’any i ha demanat més informació a Espanya. Fonts comunitàries han explicat a Europa Press que el govern espanyol ha enviat tota la documentació requerida i que els serveis tècnics encara l’estan avaluant.
Segons va informar Consum en el seu moment, les pràctiques abusives multades són aquestes:
- Exigir el pagament d’un suplement pel transport d’equipatge de mà en cabina (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- Exigir el pagament d’un sobrecost sobre el preu del bitllet per la reserva de seients contigus en el cas de menors i persones dependents i dels seus acompanyants (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- No permetre el pagament en metàl·lic en els aeroports espanyols (article 47.1 TRLGDCU, lletra ñ).
- Imposició d’una taxa desproporcionada i abusiva als passatgers per a la impressió de la targeta d’embarcament (article 47.1 TRLGDCU, lletra j).
- Omissions enganyoses d’informació i falta de claredat en els preus publicats tant en la seva pròpia web com de tercers, dificultant la comparabilitat d’ofertes de preus als consumidors i la presa de decisió per aquestes (article 47.1 TRLGDCU, lletra m).
“Per a garantir la proporcionalitat i efectivitat de les sancions imposades, així com el seu efecte dissuasiu, el càlcul de les sancions s’ha realitzat mitjançant el criteri del benefici il·lícit obtingut, és a dir, calculant la multa amb base als beneficis obtinguts per les companyies aèries per les pràctiques infractores”, van raonar des del ministeri.