MónEconomia
Multen 18 aerolínies per vulnerar els drets dels passatgers a Catalunya

L’Agència Catalana del Consum ha comunicat aquest dijous que en els últims tres anys ha multat un total de divuit companyies aèries per haver vulnerat els drets dels passatgers. En concret, ha imposat 30 multes per infraccions greus d’entre 10.000 i 100.000 euros —que sumen un total de 700.000 euros—, segons ha detallat el director de l’ens, Albert Melià, que ha fet una crida als passatgers a “empoderar-se” per presentar reclamacions quan hagin patit alguna pràctica abusiva. Segons ha explicat, entre el 2021 i aquest 2023, Consum ha rebut 4.781 reclamacions, un 61,45% de les quals s’han resolt amb mediació abans de derivar en expedient sancionador. L’incompliment de les devolucions durant la covid, l’obstrucció de les inspeccions i els recàrrecs en l’equipatge de mà han liderat aquestes queixes.

Segons les dades de Consum, la companyia que més reclamacions ha rebut els últims tres anys ha estat Vueling, amb 1.384 casos, seguida de Ryanair, amb 1.115. Melià ha recordat que les dues companyies també figuren a la llista de les 10 empreses amb més queixes entre tots els sectors inspeccionats per Consum a Catalunya. El director de Consum ha atribuït aquest volum de reclamacions a l’elevat nombre de clients que gestionen.

La resta del rànquing en transport aeri l’ocupen, a molta distància de les primeres companyies, Ibèria amb 251 reclamacions en tres anys, seguida de Tap Air Portugal (144), Easyjet (110) i Norwegian (101). En tots els casos, Melià ha dit que els motius principals giren entorn de la falta de reemborsament dels vols cancel·lats per covid, per obstaculitzar les inspeccions de Consum i per pràctiques abusives en el cobrament de l’equipatge de mà.

Amb relació a l’època de la pandèmia, Melià ha explicat des de l’aeroport del Prat que van detectar diversos casos en què les companyies es limitaven a bescanviar el vol cancel·lat amb un xec per gastar més endavant. Ha lamentat així que sovint no informaven els passatgers del dret a recuperar tots els diners, malgrat això estava establert per llei.

Pel que fa als equipatges de mà, ha recordat que aquesta qüestió està generant cada vegada més controvèrsia “perquè és un tema que no està clarament determinat per llei”. Ha apuntat que la normativa espanyola i una sentència del TJUE indiquen que el passatger té dret a volar amb un equipatge dins la cabina, si bé no es precisa la mida d’aquesta bossa o maleta. Davant aquesta “incertesa”, ha assegurat que Consum “perseguirà” totes les pràctiques que consideri abusives.

Campanya “d’empoderament”

L’Agència Catalana de Consum ha presentat el balanç de reclamacions a les companyies aèries en el marc de la presentació d’una nova campanya informativa de cara a “empoderar” els passatgers. ‘No deixis els teus drets a terra’ és l’eslògan de la iniciativa desplegada aquesta setmana i fins al 12 de desembre, coincidint amb l’augment de vols previstos amb motiu del pont de la Puríssima. Amb la campanya, Consum vol recordar als consumidors que tenen dret a presentar una reclamació quan pateixen una cancel·lació, un retard del vol o incidències amb el seu equipatge.

Més notícies
Notícia: Un 28% de les ofertes de lloguer a Barcelona burlen la llei de l’habitatge
Comparteix
L'oferta de lloguer permanent s'ha reduït un 12% a Barcelona en l'últim any
Notícia: Aquests són els primers finalistes per ocupar els nous bitllets d’euro
Comparteix
El guanyador final substituirà els motius arquitectònics que han estat presents des de fa anys als bitllets
Notícia: El Govern busca que la inversió de Lotte Energy atregui més capital coreà
Comparteix
Aragonès ha viatjat a Corea per reunir-se amb diversos empresaris del país asiàtic
Notícia: Els consumidors denuncien Meta pel nou mètode “pagar o consentir”
Comparteix
Les associacions europees es queixen de les noves tarifes de pagament del gegant nord-americà

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa