El Govern espanyol ha multat amb 150 milions d’euros quatre aerolínies de baix cost pel cobrament de l’equipatge de mà. Són Ryanair, Vueling, Volotea i Easyjet, segons ha avançat la Cadena Ser. El ministeri de Consum ha confirmat l’expedient, però s’ha negat a donar el nom de les empreses afectades i l’import de la sanció.
Després de rebre les denúncies de les organitzacions de consumidors, el ministeri de Consum també va investigar pràctiques que es podien considerar “abusives” com el cobrament del suplement per la reserva de seients contigus per acompanyar menors i dependents, falta de transparència en la informació precontractual sobre el preu final del servei i no permetre el pagament en metàl·lic a l’aeroport per aquests serveis o altres d’addicionals.
Poden recórrer
Segons ha explicat el Govern espanyol, la direcció general de Consum va instruir la investigació i va enviar les propostes de sanció i les raons a les companyies afectades. Les quatre aerolínies van tenir el dret a fer les seves al·legacions davant la secretaria general de Consum i Joc. Aquest organisme va estudiar les al·legacions i les propostes de resolució de la direcció general de Consum i va comunicar la resolució final a les aerolínies fa unes setmanes, ha recollit l’agència ACN. Ara, les aerolínies tenen dret a presentar un recurs d’alçada davant el ministeri de Consum i un cop esgotada la via administrativa poden recórrer als tribunals.

Fonts del ministeri han deixat clar que tenen “l’obligació de vetllar pel compliment de la llei, garantir el respecte als drets dels consumidors i el deure d’oferir les mateixes garanties a les companyies afectades”.
Les associacions de consumidors aplaudeixen les multes
L’associació de consumidors Facua ha valorat “molt positivament” aquest divendres la sanció del ministeri de Consum a Ryanair, Vueling, Volotea i Easyjet per cobrar per l’equipatge de mà, així com per prohibir el pagament en metàl·lic a l’aeroport per serveis addicionals, la “falta de transparència en la informació contractual” que dificulta saber el preu final o la selecció de seient quan es viatja amb menors o dependents. Facua també ha explicat que els consumidors tenen dret a reclamar la devolució dels càrrecs extra. Per la seva part, Asufin (Associació d’Usuaris Financers) espera que la sanció “serveixi de fre efectiu a la impunitat amb la qual aquestes companyies ignoraven els drets dels consumidors als seus clients”.
“Quanties desproporcionades”, segons la patronal
D’altra banda, l’Associació de Línies Aèries (ALA) rebutja la intenció del Govern espanyol de prohibir el cobrament de la maleta de cabina que realitzen algunes companyies aèries i de multar amb “quanties desproporcionades aquesta pràctica” perquè “perjudicarà els consumidors” que no necessiten alguns serveis. La patronal estima que prop de 50 milions de passatgers que no porten maleta de cabina a bord i només viatgen amb l’equipatge de mà sota el seient “no podrien beneficiar-se de pagar només pels serveis indispensables, obligant-los a contractar serveis que no utilitzen”, explica Europa Press.