Mercadona manté el seu esforç inversor a les comarques de Tarragona. Des de l’any 2017 fins a finals de 2023 haurà destinat 109,1 milions d’euros a l’ampliació i la millora de la seva xarxa de botigues. L’objectiu de la cadena és continuar avançant en la implantació del nou model de botiga eficient, que optimitza l’acte de compra dels clients i permet reduir fins a un 40% el consum energètic. La companyia presidida per Juan Roig va començar a implantar aquest nou model de botiga a Tarragona el març del 2017 amb la reforma del supermercat de la Via Augusta, a la ciutat de Tarragona. Des d’aquell moment fins ara ha reformat 19 supermercats i n’ha obert 7 de nous. A més, els plans de la companyia impliquen obrir una nova botiga eficient a Reus abans que finalitzi l’any, fet que elevarà a 27 els supermercats Mercadona amb el nou model implantat, d’un total de 33.
En concret, aquesta setmana Mercadona ha obert un nou supermercat a Reus. Aquesta nova obertura ha comportat una inversió de 7,5 milions d’euros i hi han participat 35 proveïdors que han donat feina a més de 200 persones durant la fase d’obres. Amb aquesta obertura ja són 26 els supermercats que disposen del nou model a les comarques de Tarragona. Pel que fa als llocs de treball, s’han contractat 5 persones més que se sumen a la plantilla ja existent, fet que suposa un total de 48 treballadors.
Aquesta nova generació de supermercat eficient disposa d’un disseny totalment renovat respecte al model de botiga anterior, amb nous colors i materials, tant a la façana exterior d’accés com en la distribució de les diferents seccions. Aposta també per espais amplis i diàfans, que faciliten l’entrada de llum natural. També inclou una entrada amb doble vidre, que evita corrents d’aire, uns passadissos més amplis i dos models de carretó, molt més ergonòmics i lleugers.
Tecnologia i ergonomia per als treballadors
Addicionalment, amb l’objectiu de facilitar les tasques diàries dels treballadors, aquest nou model de supermercat inclou múltiples mesures per millorar l’ergonomia i eliminar sobreesforços. Per exemple, el nou moble de caixa s’ha desenvolupat en col·laboració amb l’Institut de Biomecànica de València. Les botigues també disposen de zones comunes perquè els empleats gaudeixin de més comoditat en els moments de descans, així com un menjador més equipat i uns armariets personals més amplis i còmodes.
A més, aquestes noves botigues eficients estan completament connectades tecnològicament mitjançant la integració d’una sèrie de dispositius electrònics i eines col·laboratives per als treballadors, amb què es pot compartir informació des de qualsevol secció de la botiga, de manera que es facilita l’autogestió de cada supermercat i s’agilitzen els processos de tota la cadena. Entre els nous dispositius, hi ha, entre altres, la línia de caixes, les balances o l’ús de tauletes electròniques, que substitueixen el paper per fer gestions administratives. Tot això permet optimitzar els processos i conèixer la gestió de la botiga en temps real, la qual cosa facilita la presa de decisions i contribueix a una major agilitat, especialment, en la gestió dels productes frescos.
La companyia va començar a implantar el nou model de botiga eficient a Catalunya l’any 2017 amb la reforma del supermercat ubicat al municipi de Masquefa, el primer amb el nou model (febrer del 2017), i ha tancat l’últim exercici (2022) amb 187 supermercats eficients, d’un total de 250.
