MónEconomia
La inflació compensarà la baixada de les vendes del comerç per Nadal
  • CA

La campanya de Nadal ha arribat i els comerciants esperen un mes de molta feina, tal com ja va passar durant l’any passat. Ara bé, enguany la campanya no serà exactament igual que l’any passat per culpa de la pujada de preus. De fet, els empresaris del sector apunten que tot i que la gent comprarà menys articles, el tiquet final acabarà sent molt semblant per culpa de l’augment de preus d’aquest any.

En aquesta línia, la directora General de Comertia, Elisabet Vilalta, apunta que en l’àmbit de facturació esperen que la campanya sigui molt millor que la de l’any passat. Pel que fa a la inflació, Vilalta recorda que és un conflicte que fa mesos que afecta els comerciants, cosa que ha provocat que la gent compri menys. Ara bé, també apunta que amb l’augment de preus es comença aquesta reducció de les vendes. A més, recorda que hi ha subsectors que “han patit molt” perquè no ha fet fred fins ben entrat el desembre i ara esperen que les vendes es disparin en aquests apartats, sobretot en la roba d’hivern.

Des de Barcelona Oberta, la directora institucional, Núria Paricio, coincideix amb Vilalta que la campanya anirà en la línia del 2022. Pel que fa a les vendes, Paricio recorda que la manca de fred ha provocat que les botigues tinguin molt estoc que pot portar a veure moltes ofertes. Això pot portar a veure augments de les vendes aquestes pròximes setmanes. A més, Barcelona Oberta, que recull els principals eixos comercials de la ciutat, recorda que els turistes que visiten Barcelona estan gastant més diners a la capital catalana, fet que també ajuda a aquest objectiu de fer una bona campanya de Nadal.

Per últim Antoni Torres, president de Pimec Comerç apunta que la campanya també serà semblant a la de l’any 2022, encara que apunta a la possibilitat que les xifres siguin una mica inferiors a causa de les incerteses que rodegen l’economia. Tot i això, Torres assegura que els establiments de la patronal esperen una bona temporada. A més, recorda que el comerç generarà molts contractes i nous llocs de treball que, si es donen a gent del barri on estan situats acabaran invertint en la seva vida diària i beneficiant aquests mateixos comerços.

Pel que fa a les rebaixes del pròxim gener, els comerciants divergeixen. Per un costat, des de Pimec asseguren que podria ser un bon mes per als seus comerciants i Torres assegura que és millor que el Black Fiday per a ells. Per altra banda, Paricio assegura que en el seu cas el furor de les compres acaba per Reis, ja que actualment no hi ha tantes rebaixes perquè les ofertes s’allarguen durant tot l’any.

L'entrada d'una botiga al Portal de l'Àngel de Barcelona anunciant la campanya de rebaixes / ACN
L’entrada d’una botiga al Portal de l’Àngel de Barcelona anunciant la campanya de rebaixes / ACN

Quant gastarà cada ciutadà?

Pel que fa a la despesa dels ciutadans durant aquestes pròximes setmanes, diverses consultores i organitzacions ha fet els seus càlculs anuals i la majoria coincideixen al voltant dels 750 euros. Per exemple, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va realitzar una enquesta durant el passat novembre on els ciutadans van respondre que es gastaran una mitjana de 745 euros aquest Nadal. Aquesta xifra suposa un augment de l’1,3% en comparació a les compres que s’esperaven per persona l’any 2022, una dada que va en la línia del que també esperen els comerciants en les pròximes setmanes.

Ara bé, on més augmentarà el pressupost, segons l’OCU, és el de sopars i menjars, passant dels 138 euros del 2022 als 150 euros. Les despeses de viatgers també pugen, passant dels 101 euros de l’any passat als 112. També es manté elevada la despesa en loteria de Nadal, on la mitjana estatal és de 71 euros per persona. Tot i això, sense cap dubte, l’estrella de les festes són els regals, on la gent inverteix 396 euros de mitjana. De fet, respecte a la compra de regals, l’enquesta confirma que Internet continua sent el canal prioritari per al 36% dels enquestats, enfront del 30% que prefereix fer les seves compres en botigues físiques, mentre que la resta aposta per combinar en igual mesura en tots dos canals.

Més de 50.000 contractes

Una part important de la campanya de Nadal, més enllà de la facturació, és l’activitat que genera en el mercat laboral. En aquesta campanya de Nadal, es generaran més de 54.600 contractes a Catalunya, el que suposa un augment de l’11,4% respecte a l’any passat, segons els càlculs de Randstad. Això també provocarà que les quatre demarcacions catalanes augmentaran la contractació, amb Barcelona al capdavant (+13,9%) seguida de Lleida (+11,5%), Girona (+2,1%) i Tarragona (+1,3%). Cal recordar que aquells treballadors amb un contracte fix-discontinu no sumen en aquesta estadística, ja que no firmaran un nou contracte.

Més notícies
Notícia: El Govern amplia les ajudes per garantir l’accés a l’habitatge
Comparteix
El límit de renda dels beneficiaris es fixarà en 30.000 euros anuals i es podran deduir fins a 500 euros
Notícia: Inquietud al Vallès per la possible marxa de l’F1: “Serà una hecatombe”
Comparteix
El Gremi d’Hostaleria lamenta que la ciutadania i els responsables polítics “no són conscients” de l’impacte econòmic de la Fórmula 1
Notícia: Les inversions en renovables forcen el canvi de l’impost a les energètiques
Comparteix
Sánchez ha donat per feta l'elecció de Calviño com a nova presidenta del BEI
Notícia: Dues empreses catalanes entre les cinc més innovadores de tota la UE
Comparteix
Zymvol i MJN han estat premiades en el marc de l’Innovation Radar Prize 2023

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa