La intel·ligència artificial té el potencial de disparar els guanys del sector del comerç electrònic durant la temporada alta nadalenca. Segons el president de CloserStill Media España, Agustín Torres, la IA i les aplicacions que s’hi basen generaran uns ingressos addicionals de 3.800 milions d’euros en el període de més activitat de l’any. Per al directiu, aquesta tecnologia serà “responsable d’augmentar un 23% el volum de facturació” dels negocis de venda en línia en els pròxims tres anys. Així ho ha previst en el marc de la fira de Big Data i IA E-Show Barcelona, organitzada per la mateixa entitat.
Segons les dades de la consultora, fins al 43% d’empreses dedicades al comerç electrònic ja fan servir eines relacionades amb la intel·ligència artificial en les seves operacions, així com en el desenvolupament de les seves estratègies de màrqueting. Gràcies a l’impuls tecnològic, l’e-commerce té el potencial d’escalar fins a un terç del conjunt de l’activitat comercial en festes, amb uns 22.000 milions d’euros de facturació. Una ràtio que, assegura, ja es dona a Catalunya, on les vendes per internet ja superen el 30% del total del consum. L’Estat espanyol, de fet, es consolida entre els cinc països europeus que més fan servir plataformes en línia per comprar.
El comerç català encara dubta
Les perspectives a llarg termini de l’aplicació de noves tecnologies al comerç i els beneficis que poden comportar xoca amb un entorn immediat d’immenses incerteses per als negocis catalans. Com recordava a aquest diari la directora general de l’associació del comerç familiar Comertia, l’escalada inflacionista que encara perdura ha fet que la gent “compri menys”, i només l’alça de preus sosté les xifres absolutes de facturació en alguns dels subsectors claus entre les botigues del país. La tendència és, val a dir, ascendent: les expectatives de l’OCU indiquen un increment de la despesa de l’1,3% interanual per a les festes, fins als 745 euros per cada comprador; i la contractació escalarà, en estimacions de Randstad, en un 11,4% si s’emmiralla amb el 2022. Així, el comerç català busca tornar a fonamentar-se després de la crisi abans de la revolució que, segons indiquen els experts, vindrà de la mà de la intel·ligència artificial.