Els catalans, de mitjana, destinen més de la meitat de la seva renda anual a pagar el lloguer. Segons un estudi d’Asufin publicat aquest dilluns, els catalans inverteixen el 52,1% de la seva renda a pagar el lloguer, el que de mitjana suposa 1.680 euros mensuals. Es tracta de la segona dada més alta de l’Estat, només superada per les Illes Balears, on l’esforç econòmic dels llogaters és del 56,8%, segons adverteix l’estudi, que recull dades creuades de diverses estadístiques oficials. A continuació, se situen les Canàries (51,3%) i Madrid (50,7%). En total, la mitjana estatal es queda en el 43,5%, deu punts per sota la de Catalunya.
L’entitat assegura que aquestes dades demostren la “impossibilitat de llogar en solitari” a les quatre comunitats més tensades perquè l’impacte el lloguer pot suposar el 70% del sou mitjà. Per altra part, hi ha territoris on seria més factible, com per exemple al País Basc, on tenint una renda mitjana anual per llar elevada, només per darrere de la Comunitat de Madrid, l’esforç econòmic baixa al 38,4%. Aquesta dada suposa estar només 5 punts percentuals per sobre del que està recomanat, que és el 33% de la renda anual. A la inversa passa a les Canàries, amb sous menys elevats, però més preu del lloguer, cosa que augmenta la tensió pel pagament del lloguer.

Davant d’aquesta realitat, Asufin insisteix en la necessitat d’emprendre polítiques que ataquin de forma quirúrgica aquesta problemàtica, de destinar més sòl per a habitatge públic de lloguer i d’avançar en els increments de renda. “Les mesures de caràcter generalista com la baixada d’IVA suposen fortes càrregues per a l’Estat sense acabar d’afavorir els qui més ho necessiten”, apunten. A més, Asufin també ha demanat que s’avanci en termes de renda, ja que és una “anomalia” que existeixi una disparitat “tan acusada” entre preus de lloguer i sous, especialment entre els joves.