Comprar aliments ecològics suposa, la major part de les vegades, pagar un extra per a la qualitat del producte. Ara bé, un estudi recent d’Asufin mostra com omplir el rebost d’aquest tipus de productes pot arribar a duplicar el preu de la cistella mitjana de la compra d’un consumidor, passant dels 141 euros a uns 280.
Segons l’estudi publicat aquest dimecres, tot i la voluntat cada vegada més generalitzada de la població d’optar per opcions de consum més sostenibles, hi ha dues grans barreres: el preu i la “desinformació”. Concretament, han analitzat fins a 109 productes ecològics, amb els seus parells corresponents no ecològics, buscant sempre la relació més homogènia per a poder comparar els resultats quantitativament. Fruit d’aquesta anàlisi s’ha observat diferències que van des del 315% o el 290% en les galetes de civada o pa de motlle, fins a una menor bretxa, del 30% en l’oli d’oliva o un 27% en els filets de vedella.
L’estudi d’Asufin també fa una comparació entre supermercats amb gamma ecològica. Així, si es mira per cadenes l’estudi conclou que el sobrepreu més gran correspon a Carrefour. Per darrere hi ha Alcampo, Aldi i El Corte Inglés. Finalment, l’entitat proposa consumir més aliments frescos i menys processats i fer un esforç per analitzar la publicitat i l’etiquetatge del producte per evitar confusions i enganys.
Per a orientar al consumidor, l’estudi incorpora algunes claus que dificulten que tinguem una gamma adequada i competitiva de producte bio en els lineals dels supermercats, com són la inflació, la reduflació o inflació invisible. En aquest sentit, apunten que la percepció errònia de no apostar per productes que considerem de luxe, la falta de temps i la preocupació per la salut, que ens fa caure en reclams erronis.
En concret, i en relació amb la percepció, Asufin destaca que “l’assumpció de reclams enganyosos i pràctiques de greenwashing generalitzades, que pot desincentivar el desig d’un consum més sostenible”. Alhora, l’entitat apunta que també s’ha de tenir en compte el risc de publicitat enganyosa, i evitar-la “requereix un esforç addicional per a poder dirigir bé les eleccions cap a una cistella més sostenible”.