Les agències de viatges registren un augment del 20% interanual en les reserves de paquets turístics durant el pont de desembre. Segons el sector, la setmana de la Puríssima serveix a molts consumidors per “fer una escapada” abans d’unes complicades dates nadalenques. En paraules del vicepresident primer de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatges -una de les patronal d’aquesta branca de negoci- José Manuel Lastra, l’escalada de compres per als dies festius de la primera setmana del mes “culminen un gran any per al sector de les agències de viatges”. “Aquest pont del desembre està resultant molt positiu, sumat a que les dates ajuden, en ser festiu dimecres i divendres”, afegeix.
En el mateix sentit s’expressa José Luís Méndez, president de l’associació sectorial UNAV, que detecta “molt optimisme” entre els seus membres. L’acceleració de reserves ha resultat, apunta l’empresari, en un afavoriment de la contractació. Malgrat que la majoria dels viatges es reduiran a la proximitat, Méndez assegura que el pont és un moment “perfecte” per visitar les principals capitals turístiques d’Europa, cadascuna amb atraccions específicament nadalenques diferents.

L’èxit del mercat nadalenc
El president d’UNAV, en aquest sentit, apunta que els mercats de nadal han esdevingut una de les grans claus per a l’augment del turisme en aquestes dates. “És un perfil de viatge que ha adquirit un notable auge en els darrers anys i està dinamitzant molt les ciutats”, celebra l’empresari. Les principals destinacions turístiques per a les pròximes jornades entre les operadores de l’Estat són, de fet, localitzacions conegudes per intenses festivitats nadalenques, especialment al centre d’Europa. Segons les xifres d’UNAV, criden l’atenció especialment les atraccions de Budapest, Salzburg, Tallin i Innsbruck; si bé els mercats de Berlín, Viena o Copenhague també reben un bon muntant de visites. També escalen posicions grans ciutats europees, destinacions turístiques per excel·lèncie com ara París, Roma o Londres, encara afavorides pel client local; així com els viatges familiars, com Disneyland, que registra “un altíssim nivell de demanda” quan s’apropen les festivitats.
Cap d’any a l’alça
Les bones xifres registrades de cara al pont del desembre fan que les associacions d’agències de viatges rebin amb “raonable optimisme” la recta final de l’any. De fet, el creixement respecte del 2022 pot ser, segons les seves estimacions, encara més intens que el de la primera setmana del mes, en un any de clara “recuperació del sector”. “El nostre desig és que res alteri aquestes previsions i no es produeixi cap incidència”, conclou el representant d’UNAV. Les destinacions, en el cas de cap d’any, canvien substancialment, amb els viatges a Nova York, Dubai o Río com a principals atractius turístics; si bé enclavaments vacacionals espanyols com les Canàries o Benidorm també esperen bones dades d’ocupació.