Més de la meitat de les empreses catalanes agroalimentàries preveuen incrementar les exportacions al llarg d’aquest any i un 60% espera que pugi el valor de les vendes a l’estranger, segons afirma el primer baròmetre d’exportacions agroalimentàries publicat per Prodeca. Aquest estudi determina que el 13% dels negocis estimen que el valor de les exportacions baixarà i un 13% més sospesen un descens del volum de les exportacions. Segons ha determinat l’estudi i ha remès l’ACN, l’augment dels preus i els beneficis comercial d’exportació de les comandes es manté la tendència de l’any passat i el 68% de les empreses creuen que les previsions dels preus de venda dels seus productes serà superior i un 32% que el seu benefici augmentarà aquest 2023.
L’enquesta de Prodeca també ha subratllat els mercats de destí on més s’exporta i es continuarà fent durant l’any. D’aquesta manera, els països que més han sonat són Corea del Sud, Regne Unit, Suïssa, Irlanda, Hongria, Polònia o els Estats Units. Però, de cara a aquest any 2023, els enquestats esperen que les vendes creixin al Regne Unit, Corea del Sud, Mèxic, Portugal, Estònia, Àustria o la República Txeca. D’altra banda, el 84% de les empreses catalanes agroalimentàries volen diversificar els mercats aquest any i arribar als Estats Units, Xina, Mèxic, Japó, Alemanya i el Canadà, en el cas de les empreses on encara no venen.
Despeses envers diversificació de mercat
Les empreses que tenen bones perspectives per aquest any, el 63% ho atribueix a la diversificació a nous mercats, la bona acceptació del producte i a l’experiència en mercats internacionals. Per contra, els qui són més pessimistes apunten a l’elevat i incert cost del transport, els costos de les matèries primeres o la pujada de preus i la inflació.
Pel que fa al balanç del 2022, el 50% va afirmar que les empreses han incrementat durant el 2022 les seves exportacions en valor (el 52% ho ha fet en volum), mentre que el 15% ha disminuït respecte a l’any anterior (un 17% en volum). El 69% de les empreses ha incrementat els preus de venda dels productes d’exportació el 2022 (només el 4% els ha disminuït), mentre que el 31% ha augmentat benefici de les comandes d’exportació en aquest període (el 19% ha vist com decreixien).