L’Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç de la Conselleria d’Empresa i Treball han detectat possibles incompliments de la normativa de preus en el 71% de les empreses inspeccionades pel Black Friday, que enguany es va celebrar el 24 de novembre. Segons ha informat l’executiu català, aquestes inspeccions s’han realitzat en 55 empreses del sector de l’electrònica i d’articles per a la llar -tant amb botiga física com amb canal de venda per internet- en les quals s’han analitzat els preus de 440 productes que tradicionalment concentren la major part dels descomptes. El monitoratge de preus es va iniciar un mes abans de la cita i es va perllongar fins al mateix dia del Black Friday.
Des de l’àmbit de Comerç, l’objectiu prioritari de les actuacions va ser vigilar la competència deslleial entre establiments comercials en el marc d’aquesta jornada promocional, mentre que l’Agència Catalana de Consum va posar el focus en la protecció del consumidor davant de possibles pràctiques comercials fraudulentes, d’acord amb el Codi de consum català.
Després dels controls duts a terme, tant Consum com Comerç van detectar que la major part d’incompliments eren relacionats amb alteracions de preus en les ofertes dels productes, com per exemple no indicar de manera clara la reducció del preu o no informar del preu normal o habitual del producte o servei i del preu reduït tal com indica la normativa.
Cal recordar que en matèria d’ofertes o promocions, la legislació contempla obligacions per a les empreses i els comerços, com ara informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors a la promoció; o informar de la durada de les ofertes. Amb tot, les actuacions que contravinguin la normativa sobre comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles incidències que vulnerin els drets dels consumidors poden implicar multes d’entre 10.001 i 100.000 euros.
Infraccions per pràctiques deslleials
Actualment, Inspecció de Consum i de Comerç ja estan analitzant les dades recopilades en les últimes setmanes i no serà fins a les pròximes setmanes que enviaran requeriments a les empreses on s’han detectat incompliments de la normativa. Els procediments d’inspecció, per tant, es troben en la fase de diligències prèvies, que significa que les empreses poden fer al·legacions o aportar informació, i finalment s’obriran els expedients sancionadors corresponents en tots aquells casos en què es constati una conducta infractora.
Campanya del 2022
Durant la campanya d’inspecció de l’any passat, Empresa i Treball va executar actuacions de control de preus de productes sobre 70 empreses i com a resultat d’aquestes actuacions es van obrir 47 expedients sancionadors. En concret, la Direcció General de Comerç va obrir 38 expedients sancionadors per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 37 ja s’han resolt amb sanció per un import global de 429.000 euros.
Pel que fa a Consum, va tirar endavant expedients sancionadors a 9 empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció dels consumidors en matèria d’indicació de preus. Els expedients de Consum, que es troben en tramitació, podrien acumular sancions per un import total superior als 500.000 euros.