La producció de vehicles a l’Estat espanyol ha assolit els 1,58 milions d’unitats a l’acumulat anual (de gener a agost), amb un descens de l’1,5% respecte al mateix període del 2023, segons detalla l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). La patronal de fabricants assenyala en un comunicat que amb aquest registre, la fabricació de vehicles acumula quatre mesos a la baixa, condicionada principalment pel descens de la demanda de vehicles dels mercats europeus.
Pel que fa al mes de juliol, es van fabricar 183.635 vehicles i 73.434 a l’agost, una caiguda del 10% i el 20% respectivament respecte als mateixos mesos del 2023. Per tipus de vehicle, la fabricació de turismes es va situar en 145.956 unitats durant el mes de juliol, amb un descens del 9,3% davant del mateix període de l’exercici anterior, mentre que la producció a l’agost va ser de 55.442 unitats, que en representa una caiguda del 22,4% davant del mateix mes del 2023. Per part seva, la producció de vehicles comercials i industrials ha experimentat un descens del 12,7% al juliol respecte al 2023, amb 37.679 unitats, mentre que a l’agost va caure un 11,9%, situant-se en 17.992 unitats.
“Assistim a un moment complex per al sector de l’automoció, amb un mercat europeu amb una tendència a la baixa, caiguda que incideix directament en els volums de producció. Per ser més eficients, les fàbriques produeixen per encàrrec i sense estocs. Si els nostres principals mercats d’exportació com Alemanya o França cauen en vendes, les nostres fàbriques se’n ressenten”, assenyala el director general d’Anfac, José López-Tafall.

Baixades de més de 5 punts pel que fa a les exportacions
D’altra banda, pel que fa a les exportacions, s’han enviat fora de les fronteres d’Espanya 171.811 unitats al juliol i 77.038 a l’agost, baixades del 5,4% i 17,7%, respectivament, davant del mateix període del 2023. A l’acumulat anual, durant els primers vuit mesos de l’any, es van exportar 1,42 milions de vehicles, cosa que representa un descens del 2,2%, si es compara amb el mateix període de l’any anterior. Pel que fa a les destinacions dels models produïts a Espanya durant el juliol, Europa va suposar el 93% dels enviaments de vehicles, mentre que a l’agost va pujar fins al 93,3% de les exportacions, amb un increment de 2,6 i 5 punts percentuals respectivament, en comparació amb juliol i agost del 2023.
Alemanya torna a la primera posició durant els mesos de juliol i agost, mentre que França i el Regne Unit es disputen la segona posició, i el Regne Unit és el segon destí al juliol i França a l’agost. En l’àmbit global, destaca l’augment de Mèxic (76,7%), els Països Baixos (41,5%) i Polònia (29%) durant el mes de juliol i dels Països Baixos novament (70%) i Portugal (35,6%) durant agost. La caiguda més notòria durant el juliol és Turquia (-33,3%), mentre que a l’agost és el Regne Unit (-38,2%).
S’incrementa la producció de vehicles de baixes emissions
En els vuit primers mesos, la producció de vehicles de zero i baixes emissions (vehicles elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, gas natural i GLP) va augmentar un 15% respecte al mateix període del 2023, amb un total de 380.598 unitats. En concret, Anfac detalla que al juliol es van fabricar 59.544 d’aquests vehicles i 23.220 a l’agost, fet que suposa el 32,4% i el 31,6% de la quota de producció respectivament. Respecte a la quota de fabricació de vehicles electrificats, al juliol es va assolir el 9,7% de la producció total, fet que suposa un descens d’1,2 punts percentuals respecte al mateix mes del 2023. Mentre que, a l’agost, la quota de fabricació d’electrificats va assolir l’11,1%, amb una baixada de 6,2 punts percentuals davant del mateix període de l’exercici anterior.

Al juliol es van produir un total de 17.853 vehicles electrificats, cosa que representa una reculada del 19,6%, mentre que a l’agost es van fabricar un total de 8.162 d’aquests vehicles, amb una notable caiguda del 48,6%. D’aquests, al juliol, 15.310 van ser turismes electrificats (elèctrics purs, BEV, i híbrids endollables, PHEV), mentre que a l’agost es van registrar 6.139 unitats, per la qual cosa experimenten descensos del 12,4% i 52,8% respectivament si es comparen amb els mateixos mesos de l’exercici anterior. A l’acumulat anual, els vehicles electrificats representen el 8,8% del total fins a l’agost, amb 139.445 unitats, fet que suposa una disminució del 25,1% en relació amb els vuit primers mesos del 2023.
“Si no recuperem el mercat difícilment la producció d’electrificats accelerarà com cal per intentar reduir la diferència de quota amb Europa. Tot i l’estancament en vendes al continent, Espanya no aconsegueix superar la barrera de l’11% de quota dels electrificats mentre que la mitjana europea arriba al 20%. El futur de la mobilitat passa per l’electrificació i si no es venen vehicles elèctrics a casa nostra, difícilment es fabricaran aquí”, exposa López-Tafall.