La competició pel primer lloc entre els cotxes més venuts d’Europa entra a la recta final més ajustada del que s’esperava. Mentre que el Tesla Model Y, l’utilitari elèctric estrella de la marca d’Elon Musk, portava el clar avantatge durant tot l’any, un competidor ha tancat un mes d’octubre espectacular per posar emoció a la cursa. Es tracta de Dacia; la marca romanesa que s’encarrega de la gamma baixa dels cotxes del grup Renault. El Sandero, el SUV de referència de la firma dirigida per Denis Le Vot, va vendre durant el desè mes de l’any més de 22.300 unitats -un 144% més que durant el mateix període de l’any anterior-, mentre que l’Y es va quedar en les 10.774, un enorme salt interanual (+297%) però molt lluny del seu competidor. Amb aquesta accelerada, el vehicle de la filial de Renault supera les 196.000 vendes durant el 2023, cada cop més a prop de les poc més de 209.000 que celebren els de Musk. La diferència, segons ha informat la consultora especialitzada Jato Dynamics, es queda en uns 13.000 vehicles, a l’espera dels resultats del novembre i el desembre.
En cas que la taula s’acabi quedant estàtica, el Tesla Model Y seria el primer vehicle d’una marca no europea a tancar l’any com el més venut al continent. De fet, la resta dels més venuts són majoritàriament europeus: el Volkswagen T-Roc ja supera les 175.000 unitats venudes; mentre que clàssics com el Renault Clio o el Peugeot 208 els segueixen de prop. La matriu alemanya de Seat, de fet -més enllà dels models- va ser la marca més venuda a tot el continent durant l’octubre, amb prop de 100.000 unitats de tot el seu parc mòbil.
Bon any per a l’automòbil
Segons les dades de la mateixa consultora, el tancament del 2023 deixa bones sensacions al sector de l’automòbil. Al conjunt del continent, les matriculacions van escalar per sobre del milió, un 14% més que en el mateix període del 2022; mentre que en el conjunt de l’any les vendes s’han apropat als 11 milions, una alça interanual del 17%. L’estudi de Jato apunta que la millora de la demanda d’elèctrics és un dels motors del rendiment de la indústria enguany, amb un augment de vendes del 30% fins fregar les 160.000 unitats a l’octubre. En total, el segment d’electrificats acumula 1,6 milions de matriculacions durant el present curs.