L’Agència Catalana del Consum ha retirat del mercat un total de 156.923 de joguines en els últims tres anys, per diversos incompliments relacionats amb la seguretat, segons ha anunciat aquest dijous el Govern. En concret, ha dut a terme un total de 1.641 inspeccions i ha detectat, sobretot, riscos per la presència de peces petites o parts que es poden desprendre, amb el consegüent risc d’asfíxia. Entre les joguines que més s’han retirat hi ha l’anomenat ‘slime’ -una pasta viscosa de colors per modelar que en alguns casos presentava una quantitat superior a la permesa de compost químic-, una pilota tova amb material de farciment i una disfressa infantil de pirata. El director de Consum, Albert Melià, ha explicat que d’entre el total d’inspeccions, un total de 236 “han implicat la retirada del mercat d’unitats de producte que presentaven incompliments de seguretat”.
Aquestes actuacions, explica Consum, s’inicien arran de comunicacions del Servei Oficial d’Inspecció, Vigilància i Regulació de les Exportacions (SOIVRE), però també per iniciativa pròpia de les mateixes empreses fabricants, arran de notificacions provinents del sistema unificat d’alerta de productes perillosos de l’Estat o d’Europa. Així mateix, també poden derivar de campanyes d’inspecció i control programades d’ofici per l’Agència.
Tan bon punt es té coneixement del risc d’un producte, Consum adopta les mesures adients i proporcionades al nivell de risc. Si l’incompliment no és greu i resulta esmenable, pot acordar la immobilització cautelar del producte i la prohibició temporal de la comercialització; quan es tracta d’incompliments greus que no es poden esmenar, opta per la retirada definitiva del mercat o bé el comís i destrucció de totes les unitats.
Consells de compra de joguines
En l’apartat dels consells, Consum insta a fixar-se en les restriccions d’edat, vigilar amb els productes que tenen elements petits que es poden desmuntar -els infants podrien empassar-se’ls-, anar amb compte amb els embolcalls i evitar joguines que puguin crear addicció o que tinguin continguts violents, entre altres. Precisament durant Nadal l’Agència Catalana del Consum ha posat en marxa la campanya informativa ‘Aquest Nadal, consum amb cap’, que demana tenir una “major consciència” dels efectes i les conseqüències que poden tenir les compres.