MónEconomia
La compra de vi ‘online’ s’obre pas en un mercat de tradicions presencials
  • CA

El món de la digitalització ha arribat a tots els sectors, fins i tot aquells que sempre havien destacat per ser tradicionals i presencials. La compravenda de vi és un d’aquests gremis que ningú s’esperava que fes el salt a Internet, però d’ençà que la pandèmia va obligar a fer els negocis en línia, el vi s’ha convertit en tot un producte d’èxit online. De fet, les dades oficials publicades sobre el consum de vi mundial reconeixen que encara que estiguin lluny de les xifres offline, segons les previsions, s’espera que els ingressos en el mercat del vi aconsegueixin els 4.420 milions d’euros el 2024 a escala mundial. A més, el creixement serà sostingut almenys fins al 2029, el que voldria dir que aquests ingressos poden créixer més d’un 4% anual.

“La pandèmia, malgrat ser una catàstrofe des del punt de vista sanitari, va accelerar notablement la penetració del canal en línia”, explica Paula Hernández, responsable de marca de Bodeboca, una plataforma de venda de vins per Internet. Ella mateixa reconeix que la covid va trencar algunes barreres, el que va fer accelerar el creixement de sectors que des d’un principi no s’havien interessat per la digitalització: “Aquelles persones que encara no confiaven en internet per a fer compres com el vi, van poder comprovar de primera mà la facilitat per a triar, comprar i gaudir de tota mena de vins”. Una opinió que també comparteix Manel Sarasa, CEO de Wine is Social, qui explica que tot i que “el creixement actual és constant”, durant la pandèmia es va viure un auge que “no té per què tornar-se a repetir”. Així doncs, sembla que el sector de la compravenda de vi per internet va saber aprofitar una catàstrofe per agafar embranzida i col·locar-se en les primeres posicions de compres en línia.

Un aspecte d’interès d’aquesta tendència creixent també és la quantitat de diners que es gasten els consumidors. En el seu moment més àlgid, el comerç digital del vi era popular, però els preus eren baixos. En l’actualitat aquest paràmetre ha canviat.  L’ingrés mitjà per usuari mundial (ARPU), és d’uns 23,20 euros, segons dades oficials. Aquest indicador no sols parla del valor que els consumidors estan disposats a invertir en vins a través de plataformes de comerç electrònic, sinó també de com aquestes plataformes estan democratitzant l’accés a vins de qualitat. En altres paraules, els clients estan disposats a pagar més, però les plataformes -ja més madures- ofereixen productes de més valor i qualitat.

Si bé és cert, però, que la pandèmia va ajudar al sector, la realitat és que si no aportés un valor diferent de la venda presencial “no hauria funcionat”, descriu Jordi Grau, propietari de Vins i Licors Grau. Per a ell, hi ha cert “atractiu” diferent en comprar per Internet, que va des dels milers opcions de compra fins a la possibilitat d’investigar. “Molta gent entra a la nostra plataforma buscant quelcom específic, però es queda per les 12.000 referències que tenim”, confirma l’expert. De fet, el mateix comenta el CEO de Wine is Social, qui afegeix que ells “fan la feina de recol·lecció ili ensenyen al comprador el que vol”. Així doncs, Internet es comparteix en un gran supermercat on no només comprar el vi que busques, sinó trobar alternatives des del sofà de casa. “És per això que triomfa tant”, explica Grau.

Imatge d'arxiu d'una persona mirant el telèfon mòvil amb l'ordinador / Alejandro Escamilla - Unsplash
Imatge d’arxiu d’una persona mirant el telèfon mòvil amb l’ordinador / Alejandro Escamilla – Unsplash

Un complement en un mercat competitiu

Els tres experts afirmen que la venda en línia no farà desaparèixer les botigues físiques. “La gent necessita tocar el producte, això sempre serà així”, assegura Grau. Precisament aquesta necessitat de testatge és el que fa que moltes vegades els clients necessiten veure l’ampolla abans de comprar-la, però la comprin per Internet. D’aquesta manera, el CEO de Wine is Social també reconeix que la venda per internet “és un bon complement”, però també es mostra tranquil en afirmar que els gustos de la gent no canviaran tant, simplement es dividiran. D’altra banda, però, Hernández va un pas més enllà i explica que els seus clients ja tenen una base molt clara del que volen: “A nosaltres ens interessa el consumidor que vol aprendre i que vol saber alguna cosa més sobre el que beu”. En aquest sentit, la responsable de marca de Bodeboca reconeix la competitivitat del mercat i que, tot i que la venda en línia no farà desaparèixer la tradicional, en alguns punts juguen a la mateixa lliga: “Amb els wine lovers la cursa està en el preu i en qui ofereix la promoció més agressiva, independentment de si és canal on o offline“.

Comprar per repetició o per interès

El comerç digital del vi ha patit un innegable creixement, però els experts no s’acaben de posar d’acord sobre el perfil de consumidor que se sobresurt de tota la resta. D’aquesta manera, tant Sabasa com Grau anuncien que en el seu cas, el perfil més recurrent són els que compren per repetició és a dir, saben el que volen i van a la pàgina web a buscar-ho. Hernández assegura, però, que el perfil de compra en línia sol ser el que estar més obert a les novetats i a l’exploració. “Moltes vegades els aficionats no s’animen a tastar o descobrir altres tipologies de vins precisament perquè els falta informació i inspiració”. D’aquesta manera, la responsable de marca de Bodeboca reconeix que els principiants són els clients més habituals per a ells.

Sigui com sigui, la venda de vi per Internet s’ha convertit en una nova opció completament vàlida. És per això, que empreses com les que s’han entrevistat per aquest article busquen sempre la manera de donar més qualitat als seus clients. Des de Bodeboca reconeixen que “ofereixen un catàleg molt ampli, des de les grans marques fins als projectes més diferencials de petits productors”. Vins i Licors Grau són distribuïdors especialitzats i expliquen que “sempre compren una xifra mínima de 12 ampolles per tal de tenir estoc pels seus clients”. Finalment, Wine is Social busca atraure els seus clients oferint també una subscripció mensual que permet als consumidors rebre paquets de vins per “continuar descobrint nous productes”.

Més notícies
Notícia: Grifols treu ferro al deute i afirma que la crisi viscuda és un “cas aïllat”
Comparteix
La directiva treballarà perquè mai hi torni a haver un altre informe Gotham que qüestioni la seva activitat
Notícia: La catalana Keybotic accelera l’automatització dels robots industrials
Comparteix
El pas a la robòtica autònoma permet que la solució de Keybotic augmenti la productivitat i la seguretat de diversos sectors industrials
Notícia: Les 7 propostes per ampliar els vols internacionals a l’aeroport del Prat
Comparteix
En els darrers cinc anys entitats, empreses i administracions han posat sobre la taula diferents opcions per guanyar capacitat a l'aeroport barceloní
Notícia: Balance Phone, la nova aplicació catalana per desenganxar-se del mòbil
Comparteix
Aquest nou programari transforma la interfície tradicional del telèfon i bloqueja totes les apps i pàgines considerades addictives

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa