La campanya de Nadal és un moment de moltes aglomeracions en totes les grans ciutats de l’estat espanyol. De fet, els comerciants sempre gaudeixen de l’augment de les vendes durant les festes. Feta la llei, feta la trampa, però, perquè durant aquests dies també incrementen els delictes, sobretot els furts. Segons les dades del Baròmetre del Furt en la Distribució Comercial, impulsat per Checkpoint Systems, els comerços perden al voltant de 729 milions d’euros per furts durant la campanya de Nadal. Els productes més robats són perfums, vins, embotits i videojocs.
En concret, l’informe confirma que les dates nadalenques són les preferides per als lladres especialitzats en el furt, tant en supermercats com en botigues de moda i grans magatzems. Així, els mesos hivernals suposen un 32% del total dels furts que pateixen els comerços. Segons les dades de Checkpoint Systems, el 53% dels furts són escomesos per bandes organitzades que s’aprofiten d’aquestes dates per a maximitzar els seus beneficis. Una de les pràctiques més famoses és robar en botigues d’alt valor o de luxe per després revendre els productes en un mercat paral·lel. El valor de cada furt extern ascendeix a 144 euros de mitjana per acció, generant pèrdues milionàries als detallistes.

Els productes més furtats
Els productes més robats en supermercats i grans comerços en aquestes dates són principalment els perfums i maquillatge, seguit de vins i licors, embotits, videojocs i joguines i accessoris per a mòbils. Dins de la categoria d’alimentació destaca el furt de vins i licors. També destaca el furt dels embotits, un recurrent al llarg de tot l’any, però que és un dels plats estrella de Nadal. D’altra banda, els videojocs i accessoris per a mòbils també es colen en aquest llistat. L’àmplia demanda existent sobre la telefonia ha facilitat la seva venda a mercats secundaris.