El comerç al detall torna a brillar a Barcelona. El 2022 va acabar d’arrodonir la recuperació del retail a la ciutat, amb un creixement del 18% d’operacions de lloguer dedicades a aquest sector en els principals eixos comercials. Segons dades facilitades pel departament de recerca de CBRE, les apostes directes d’empreses dedicades a la venda al públic per locals barcelonins va créixer el curs passat prop d’un 40% respecte del 2019, just abans de la pandèmia.
La clau, segons la consultora immobiliària, ha estat l’activitat de marques internacionals. Segons l’estudi de CBRE, el 60,9% de les transaccions amb locals comercials a Barcelona durant l’any passat les van protagonitzar empreses foranes. Moltes d’elles, a més, han concretat a la capital del país la seva primera aposta pel mercat a l’Estat espanyol, com en el cas de la firma de roba esportiva Lululemon o la companyia de mobiliari Bolia. Amb aquesta acceleració de l’aterratge de negocis estrangers, Barcelona se situa còmodament per sobre del rendiment les grans ciutats del seu entorn. Segons CBRE, la mitjana de penetració de retail internacional a l’Estat s’ha quedat en el 42%, gairebé 20 punts menys.
Aquestes bones xifres confirmen que es desfà el camí de la desocupació de locals comercials que va encetar la pandèmia. La taxa de vacança, segons la consultora, es queda a tancament de 2022 al 7,7%, prop d’un punt i mig menys que dotze mesos abans, quan el percentatge de locals buits als principals eixos de Barcelona s’elevava fins al 9,1%. L’elevada demanda, conclou CBRE, ha contribuït a elevar els preus de la renda dels locals als carrers més exclusius en un 7,9% -si bé, asseguren, aquesta està encara substancialment per sota de la que es pagava abans de la crisi sanitària-.
La moda surt guanyant
Dins l’ebullició del retail a Barcelona, destaca especialment l’aterratge de nous locals dedicats a la venda de roba. El sector moda aporta el 39,2% de les noves obertures el 2022, amb diferència el capdavanter, seguit de lluny del calaix de sastre conegut com a Speciality Retail -que agrupa els negocis d’òptica, bellesa i perfumeria- amb un 25,5% de les transaccions. Només l’alimentació, amb un 13,7% dels locals recent ocupats, s’hi apropa; mentre que la restauració o les botigues d’accessoris es queden lluny de les posicions més privilegiades -en un 3,9% i un 9,8% del total, respectivament-.
Tothom vol ser a Passeig de Gràcia
Fins a 14 de les noves operacions per locals comercials completades amb èxit a Barcelona s’han donat a Passeig de Gràcia. Només al 2022, s’han llogat a la cèntrica via 5.000 metres quadrats dedicats al retail. La segona classificada, Portaferrissa, tanca el curs amb vuit noves operacions; si bé no aconsegueix rebaixar la seva vacànça en metres quadrats. Els locals buits a l’eix comercial representen un 37,4% de la superfície comercial disponible -principalment per l’elevada concentració de grans espais recentment desocupats i a preus molt elevats-.
Segons ha apuntat la directora de retail high street de CBRE a l’Estat, Susana Elhombre, “l’increment de les transaccions confirma la consolidació de la recuperació del retail a Barcelona”. La portaveu considera que les dades del 2022 completen el retorn a l’activitat comercial als grans indrets de la ciutat després d’un “2020 especialment dur amb una pràctica paralització de les operacions”.