Després de la campanya de Nadal els comerços es preparen per a la temporada de rebaixes. En aquest 2025 els comerciants arriben a les rebaixes amb menys estoc que altres anys, ja que enguany ha estat un “molt bon” Nadal i això els portarà a oferir menys descomptes en comparació a altres anys. Aquest dimarts 7 de gener els establiments de Catalunya, si més no la seva majoria, encetaran la temporada de rebaixes la qual afronten amb “optimisme”, tal com els representants de la patronal Pimec Comerç i l’associació d’eixos comercials i turístics Barcelona Oberta han assenyalat a l’Agència Catalana de Notícies.
Des del sector comerç destaquen que el mes de desembre ha estat un “bon mes” gràcies a les temperatures, el calendari (les festes de Nadal) i un augment dels turistes provinents de l’Àsia. El president de Pimec Comerç, Antoni Torres, assenyala que la temporada de rebaixes “no serà per llançar coets, però sí que, donades les circumstàncies, creiem que serà una campanya prou bona” i explica que hi ha un “optimisme conscient” dins del sector.
Un bon Nadal
Enguany les rebaixes arriben deixant enrere els anys marcat per la Covid-19. El portaveu de Barcelona Oberta, Joaquim de Toca, assegura que “el desembre ha anat molt bé per tres factors: el temps, l’efecte calendari i perquè hem vist més turistes del normal, sobretot asiàtics”. Un dels altres aspectes que ha influït en la bona salut del comerç català durant aquest mes ha estat el clima. L’absència d’aigua, però la presència del fred ha fet que els consumidors “hagin sortit a comprar” roba d’hivern per contrarestar les condicions climàtiques.
La bona salut del comerç durant el mes de desembre té dos vessants com són el de l’estoc i dels descomptes. Joaquim de Toca explica que “en general, el comerç ha venut bastant, amb la qual cosa ara tindrà menys a rebaixar”. “Potser no hi haurà tants descomptes”, afegeix el portaveu de Barcelona Oberta.
La temporada de rebaixes gairebé sempre arriba el 7 de gener, un cop ja ha passat el dia de Reis. Altres anys les botigues, però, anticipaven les rebaixes per haver venut poc i patir una acumulació d’estoc. Malgrat aquest fet, els portaveus del sector destaquen que la “majoria” de comerciants espera que passi el dia Reis i aposta. Cal destacar, però, que botigues ubicades als eixos comercials del passeig de Gràcia de Barcelona, la rambla de Catalunya o el Portal de l’Àngel si que han anticipat descomptes, una imatge que contrasta amb l’espera de les petites comerciants. “Són dos mons”, assenyalen des de Pimec.

Reivindicant el comerç de proximitat
El president de Pimec Comerç ha volgut reivindicar el comerç de proximitat perquè assenyala que aquest tipus de comerços són “espais de confiança” que “no faran jocs de malabars amb els preus”. Torres ha destacat que “al final hi ha un missatge que hem de tenir molt clar: quines ciutats o quins pobles volem?”. Des de Pimec posen èmfasi en la importància del model comercial i l’impacte que té per a la ciutat. “Ho volem tot desert i centrat només en una sèrie d’establiments comercials que estan en un eix o a l’exterior d’una ciutat? Això modela una ciutat”, reflexiona el president de Pimec Comerç.
Per tal de garantir aquests malabars o fraus les organitzacions de consumidors demanen “fer un seguiment” dels preus. Facua assegura que hi ha marques que anuncien productes rebaixats quan realment no ho estan i denuncien que hi ha establiments en els quals apugen els preus abans de la campanya de Nadal per a després publicitar-los com a rebaixats.