El mes de gener és, tradicionalment, identificat com un dels principals mesos de rebaixes al nostre país. Serveix perquè molts comerciants acabin de buidar els estocs de tot el que no es pot vendre durant la campanya de Nadal. Ara bé, aquest any el sector temia que l’augment de preus i la incertesa econòmica general pogués passar factura al sector i no ser una temporada tan bona, especialment per al petit comerç. És per això que el president de Pimec Comerç, Antoni Torres, ha celebrat que durant aquest últim mes s’ha demostrat, una vegada més, “la resiliència dels establiments de proximitat” catalans durant la campanya de Nadal davant la situació econòmica actual.
Alhora, des de Pimec, que aquest dimarts ha presentat la seva enquesta de situació de la campanya, asseguren que un 67% dels comerciants han pogut mantenir les seves vendes o incrementar-les. Torres ha apuntat que “la tasca de cohesió social i manteniment del model de societat que permeten els establiments de proximitat s’ha pogut seguir desenvolupant malgrat l’increment de la burocràcia administrativa i de les taxes i els impostos que suporta el sector”.
Per altra banda, des de Comertia, l’associació de les empreses de retail de Catalunya, confirmen que ha estat una temporada correcta. La vicepresidenta de l’entitat, Laura Garcia, subratlla que els seus membres -empreses familiars del sector del comerç al detall del país- han acabat “satisfets” amb aquesta temporada de Nadal, i la posterior de rebaixes, tenint en compte l’entorn macroeconòmic complicat que es viu. Alhora, constata que el sector ha notat una “caiguda en el volum de les vendes”, però que s’ha compensat a causa de l’augment de preus de l’últim any.
Pel que fa a les rebaixes en concret, Garcia troba una tendència a la baixa: els comerços, declara, estan notant que el seu efecte està desapareixent, i s’està començant a establir un punt més dins del calendari comercial anual. Tot plegat, explica Garcia, es veu minimitzat amb altres períodes de descomptes com el Black Friday, on les empreses mitjanes que volen competir amb les grans cadenes comercials es veuen “arrossegades” a participar-hi si volen continuar competint.

El 73% dels comerços continua confiant en les rebaixes
Des de Pimec comerç comenten que un 73% dels comerços no alimentaris s’ha adherit a la campanya de rebaixes. En aquest sentit, Torres ha afirmat aquest dilluns en roda de premsa que els resultats de la campanya mostren la confiança de la ciutadania catalana en les rebaixes tradicionals i la desvinculació d’iniciatives com el Black Friday i Cyber Monday, més vinculades a grans cadenes i comerços en línia. D’altra banda, la consulta feta per la patronal de les petites i mitjanes empreses catalanes constata que un 40% dels establiments consultats va mantenir el mateix volum de negoci respecte a fa un any, i un 27% el va incrementar durant l’època nadalenca. Fins a un 33%, per la seva banda, el va reduir. Pel que fa a la despesa mitjana, el gran gruix, un 46% dels enquestats, calcula que va ser d’entre 21 i 50 euros, una forquilla similar al Nadal de l’any passat. La restauració va ser el sector que més va pujar, amb un 44% les vendes.
Pel que fa als diferents sectors consultats, la branca de la restauració és la que més ha incrementat les seves vendes durant la campanya de Nadal en comparació amb l’any passat, ja que un 44% dels enquestats han experimentat un augment del seu volum de vendes. En aquest sentit, la directora de PIMEC Comerç, Pilar Mínguez, assegura que “podem afirmar que les famílies han destinat bona part del seu pressupost durant Nadal a la compra de regals i a la part lúdica, com poden ser els dinars i sopars amb família i amics”.
A més, Torres també ha recordat la campanya impulsada per la sectorial de la patronal Escolta el batec del teu comerç, amb la participació de més de 19.000 establiments de proximitat del territori català. La iniciativa, que es va celebrar la primera setmana de desembre, va afavorir l’aspecte relacional dels establiments de proximitat enfront de la competitivitat exclusivament per preus que identifica les campanyes massives de grans descomptes.
El retail creix un 4,2%
Pel que fa a les empreses adherides a Comertia, la campanya de Nadal també va ser prou bona, ja que van registrar un creixement mitjà del 4,2% respecte a les dades de fa un any. De fet, més de la meitat de les companyies ha valorat la campanya de forma positiva, mentre que el 40% considera que ha estat neutra. Tant és així que un 42% dels empresaris indiquen que les vendes des del Black Friday representen entre el 10% i el 20% de la facturació anual. A més, el 67% de les empreses de Comertia ha tingut un augment de vendes en valor respecte del mateix mes de l’any anterior. Per sector, el que ha augmentat més la seva facturació durant aquesta campanya ha estat el de l’oci i la cultura amb un augment del 9,1%, seguit de la restauració (7%) i l’alimentació no bàsica (4,4%).
Pel que fa a aquest 2024, els empresaris apunten que els principals reptes seran l’augment de vendes, la retenció de talent i la contractació, la reducció de costos fixos, les noves obertures de botigues físiques a mercats locals, l’ampliació de canals de venda o l’expansió internacional, entre d’altres.